Peterhead til Lossiemouth

Michael Boe
Mon 20 Jul 2009 15:33

Peterhead to Lossiemouth

Søndag den 19. juli sejlede vi 6:30 ud af Peterhead havn efter igen at have fået clearance over VHF'en. Vi sejlede hele vejen til Lossiemouth for motor i modstrøm og meget let modvind. Vi var først fremme 19:30 efter de godt 50 sømil. Vejret var til tider dejligt med solskin, men byger kom der også flere stykker af.

Kystlinien er smuk og barsk. Der er klipperev og høje klipper, men mest dog hvad der ligner dejlige sandstrande. Bagved rejser landet sig, sine steder med pæne bakker i det fjerne. Vi passerede et rev med et frisk vrag af en fiskebåd, så man ikke glemmer at fejl straffes hårdt her. Vi holdt godt udkig når vi her sejlede kystnært. Der er mange krabbe/hummer tejner lagt ud, der markeres meget dårligt med små flydere - ikke noget med ordentlige fiskevager, som vi kender det fra Danmark. I det tilfælde vi får dem i skruen holdes en kniv klar, men Michael vil da helst slippe for en ufrivillig badetur.

Det ekstra ekkolod Michael satte i båden for at have to dybdemålinger har en ekstra fordel. Det er et "skrivende" lod der viser et billede af hele vandsøjlen på vores kortplotter. Vi ser også fiskestimer på denne måde. Undervejs var der stimer i 10-15 meters dybde på 50 meter vand. Vi stoppede og fiskestangen gik på tur og alle hentede fine store fede makrel op.10 stk på ingen tid. De blev senere filleteret, stegt og spist i cockpittet inden ankomst. Maria havde glemt remouladen, og det bliver man ikke populær på, men ungerne spiste nu alligevel i læssevis.

Inden vi kom frem fik vi igen en kæmpe delfinoplevelse. Denne gang kom en mindre flok 6-8 stykker forbi i solskinnet. Det var almindelige delfiner (common bottlenose dolphin), som er ret store når de kommer helt tæt på. Fantastiske dyr! På et tidspunkt sprang 4 af dem højt op i luften. Også masser af bowriding lige foran ens næsetip. Inde i Lossiemouth så vi en båd der sejler på delfinture. Det viser sig at Moray Firth er kendt for delfinaktivitet og at bottlenose delfinerne her er verdens største (ifølge første og bedste hjemmeside..) - op til 4 meter.

Indsejlingen til Lossiemouth var noget nyt for skipper. Der er anført 0.4 meters dybde i indløbet på søkortet. Hertil skal så lægges det aktuelle tidevand. Der blev regnet tidevand igennem nogle gange, før skipper var sikker på at vi kunne gå ind. Vi tjekkede også længere ude inden vi gik ind, at der var det beregnede ekstra vand over kortets dybdeangivelse.

Folk er utrolig søde og hjælpsomme her i Skotland, men det er nok heller ikke dumt at være langturssejler, når man skal sludre med folk. Internetforbindelsen vi skriver fra her fik Michael i stand ved at gå in på "Steamboat Inn" for at forhandle en pris for adgang til deres trådløse net, som vi opfanger i båden. Michael fik så bare udleveret koden. Kromutter sagde blot "Here you go Sweetie". Michael ville høre hvad han måtte betale. "It's allright, Darling".

Vi er glade for at cyklerne er med. Vi kommer hurtigt rundt og ser byen. Vi fylder godt på pontonbroen. Som i Peterhead er der en låst dør ned til pontonbroerne, og man får en nøgle hos Harbour Master når havneafgiften betales.

Lossiemouth er en rigtig hyggelig by og vi bliver et par dage. Vi skal bade på den fine strand øst for byen og håber også at en af fiskerne vil sælge os nogle hummere.