St.John

Navigo - Caribien tur/retur
Michael Boe
Sun 2 May 2010 17:01
18:19.142N 64:43.589W (Little Lameshur Bay)

St.John

Vi sejlede nordover igen mod St.John, hvor størstedelen af øen er en nationalpark. Man ligger for bøjer for at skåne havbunden. Skipper
har ved selvsyn på ankerpladserne noget overrasket noteret sig den skade som et anker, og især en svajende kæde, kan skabe på havbunden. Det koster per nat 15 USD at bruge mooring bøjerne, men 80% af pengene er tilbage efter omkostninger og går tilbage i parken. Vi sejlede ind i Little Lameshur Bay på sydsiden af St.John på en skøn plet. Om natten var der ikke en eneste lyskilde at se andet end ankerlanterne fra de andre 3 både - hvor tit er man sådan et sted?

Little Lameshur Bay

Navigos bibliotek kunne levere "Vi, de druknede"

Selv en gammel kone kan snorkle..:-)

Et par dage senere sejlede vi rundt om St. Johns vestlige hjørne og snuppede en bøje ved Caneel Bay, og dagen efter endnu et lille stykke østover på nordkysten til Maho Bay, som også var en rigtig perle i nationalparken.

Malthe var lidt sløj en enkelt dag, og blev hos Farfar, mens resten af besætningen tog en hike i parken med Kylie og Sammi fra australske Clementine.

Voila! Maho Bay. Navigo ligger tættest ved land midt i billedet.

Maja med Sammi i ruinerne fra et gammelt sukkerkogeri

Maja har fanget en gekko

Farmor i god stil på stien, men hun måtte renoncere på at nå helt til toppen..

Snorklingen var helt fantastisk i parken og i Maho Bay kunne skipper også finde hummere til en "lobster dinner", og følgende dag med hummersuppe på skallerne. Vi synes selv vi har helt styr på det med hummer nu... Jo, det er lovligt at tage hummere i parken, selv om der er antals- og størrelsesbegrænsning.

Hummere skal findes i sprækker under klipper

.. ned til 6-8 meter før dykkerapparatet skal i brug. Det tager tid at nørkle snaren på plads om hummerens bagkrop.

Farfar meldte sig uventet under snoklernes fane, og blev helt overrasket over livet og skønheden på revet. Snorkling har ikke skyggen af ekstremsport i sig, når blot man på en rolig plads flyder i overfladen og kigger ned. Så længe man ikke berører noget kan man ikke blive stukket eller brændt (så beskadiges revet heller ikke). Hajer og barracudaer gør heller ikke noget, hvis man lader dem være i fred. I de mange timer vi har været på revene har vi dog heller ikke set så store hajer eller barracudaer, at den lærdom i momentet har klinget lidt hult. Eneste skade ombord er en pig fra et søpindsvin i skippers arm pådraget i hummerjagtens hede. Den kom ud igen i en klat puds efter 2 uger.

Fra Maho Bay sejlede vi til The Bight på Norman Island og var der en nat som illegale, da vi var indklarerede i USA. Det var party på den flydende bar/restaurant Willy T. ("stewed, screwed and tattooed"...) der trak. Vores hjemlige forening "Foreningen til Langturssejladsens Fremme" havde mere end 60 medlemmer på jubilæumstur i chartrede både til velkomstparty. Vi hyggede os nu mest med besætningerne fra AmigoX og Gwendoline, og vi langturssejlere der havde taget os herud ved egen kraft virkede måske lidt afskrækkende på den stærkt grånende skare.

Næste dag sejlede vi over til Coral Harbour (ankringsplads) på St.John og handlede lidt ind og hentede emails hjem. Herefter smuttede vi straks videre omkring sydøsthjørnet til endnu en skøn naturankerplads, Salt Pond Bay. Igen dyrkedes natur- og daselivet. Gåture i land på strand, i skoven og ved "saltdammen". Snorkling, dykning og fiskeri i bugten og på revene.

Endnu en naturperle..

På nærliggende Drunk Bay Beach var der massevis af koralmennesker lagt ud..

Hummerne glimtede ved deres fravær, men her var der for første gang på turen mange store konkylier - Queen Conch. Så blev det dem der kom på menuen. Vi lavede "deller" af dem, og det smagte dejligt. Fiskene var talrige og store, men vi skal ikke risikere noget ved at spise dem. Fiskeri var for sjov. Om aftenen blev store Tarpons, hajer og Eagle Rays tiltrukket af lyset fra båden. Meget tid blev brugt til at studere de imponerende skabninger med lygter..

Malthe hænger i det blå foran en flot koralstruktur

Malthe med Queen Conch. Dyret har trukket sig helt ind i skallen.

Stor Snapper i 6-7 kilos klassen samler op ved hækken da konkylierne renses

Maria og Berit set fra revet

En meter haj er god sport..