St. Barts

Navigo - Caribien tur/retur
Michael Boe
Thu 25 Mar 2010 23:07

60 sømil var distancen fra Barbuda til St. Barts, så vi trak ankeret ved daggry noget før kl. 6 den 19. marts. Vinden var frisk og bagfra så sejladsen var hurtig og afslappende. AmigoX var sejlet dagen inden og havde set hvaler, hvilket vi jo ikke har gjort siden pilothvalerne ved Gomera. Selv var vi ikke så heldige, selv om vi spejdede horisonten rundt. Vi satte et par håndliner, som vi trak ind igen da vi var halvvejs og vi syntes at vi havde fået fisk nok - 5 mindre tunfisk.

Little Tunny (hvad den hedder på dansk vides ikke)

Skipjack tunas - med det flotteste mørkrøde kød.

Vi sejlede ikke som planlagt til Gustavia, som er hovedbyen på St. Barts. Øen var svensk 1784-1878 og byen blev opkaldt efter en svensk kong Gustav. Øen solgte svenskerne til Frankrig. AmigoX meldte over VHF'en, at der var for meget uro på ankerpladsen og af hensyn til nattesøvnen fandt vi i stedet en mooring bøje i marine parken i Anse de Colombier. Et rigtig dejligt sted med helt klart vand og masser af havskilpadder der jævnligt kigger op og trækker vejret. Adskillige superyachts og megayachts lå for anker længere ude i bugten.

Navigo ligger ude til venstre - den lille plet...

Naboerne får varm mad hver dag. Den blå længst ude er 300 fod.

Et par dage gik med at snorkle og dase, og vi gik da også et par ture ind på øen. Skipper fik brugt dykkerapparatet til at rense bådens bund helt af. Desværre afgik udstyret ved døden netop da arbejdet var færdigt. Kompressordelen rystede sig løs af benzinmotoren og blev skadet. Heldigvis skal erstatningsdele dukke op på St. Croix her ved månedskiftet.

Klar til gåtur..

Fine stier med super udsigt

Vi fandt to landskildpadder langs stien - sjove fyre..

En amerikansk katamaran havde 2 drenge ombord, så ungerne fik afløb. For 300.000 USD havde de købt en to år gammel charterbåd (Leopard 46) på St. Lucia, og startet en 2 års tur. Katamaranerne har masser af plads ombord og ruller mindre på urolige ankerpladser. I Caribien ser vi mange katamaraner, og her hvor vi altid ligger for anker eller bøje, giver de god mening.

Malthe klatrer op på bommen

22. marts sejlede vi til St. Martin, hvor vi indklarede på den franske side (nordlige ende af øen - den sydlige ende er hollandsk) og lagde os ind i lagunen. Her skal der laves lidt vedligehold og båden gås efter, eksempelvis skal riggen tjekkes. Ikke alt for langt forude venter jo mange sømil igen på os. På St. Martin kan alt til både købes og alle serviceydelser til både findes.

En bette båd vi passerede på vej over til St. Martin. Vi havde vinden med os, og de gik for maskinen op mod søen.

Fremme er broen på den hollanske side hævet og vi er snart efter inde i lagunen