Galicien

Navigo - Caribien tur/retur
Michael Boe
Fri 18 Sep 2009 14:22

Det er vist tid til lidt opdaterng, synes I ikke?
...og den sædvanlige skibent har fået fri og der er kommet en afløser :-)

Så kom vi til Spanien, nærmere bestemt Galicien - og Tak for det! Alt er bare så meget bedre end vores ventetid i Skotland/Irland, hvor varmeanlægget i båden kørte dagligt og "showers" var mere regel end undtagelse...
Her er dejligt vejr, frisk frugt og grønsager, lækre tappasretter og billigere priser - Ja, selv den skotske whisky er billigere her end i Skotland - under halv pris!

Vores først havn i Spanien var som sagt Camariñas. Det var dejligt at komme i havn efter de 4 dage på Biscayen, og Camariñas var en dejlig by og billig havn (har vi senere erfaret). Der var gode muligheder for at proviantere og opleve lidt af den spanske kultur og stemning. Vi skulle selvfølgelig omstille os lidt mht den daglige rytme... der skulle tages højde for Siesta!!

Her kommer vi!

Der var nu tid til at finde nogle dejlige ankerpladser. Langs Galiciens atlanterhavskyst er der en masse "ria's" (flodmundninger/deltaer) hvor man kan sejle ind og finde de mest idyliske steder - dejlige sandstrande, masser af natur og små og større byer...

Vi valgte som det første at tage rundt om Cabo Finisterre og lægge os for anker i Ensenada de Sardiñero, lige udenfor en lille by - Sardiñero, hvor vi blev i 2 nætter. En lille hyggelig by med gamle huse og smalle stræder.

Vi runder Cabo Finisterre - kan være et barskt hjørne!

Vi ankommer til Ensenada de Sardinero...

To både for samme anker - Navigo og AmigoX!

Tid til leg... Her bliver man svinget på den finske båd Tavino...

...eller der kan danses på line mellem 2 både!

Men også alvor... skolen skal passes!

Herefter sejlede vi ind i Ria de Muros og lå for anker en enkel nat udenfor byen Muros. Vi ville gerne have besøgt byen, men da vinden tiltog i løbet af natten med vindstød op til 15 m/s valgte vi istedet at sejle tværs over riaen til Portosin, hvor vi lagde os i havn.

Vi ankommer til Muros sidst på eftermiddagen...

Der var sjove krabber der svømmede lige under overfladen. Vi så mange både udenfor Camarinas og da vi ankom til Ensenada de Muros. De måtte selvfølgelig undersøges nærmere, hvorfor Maja sprang i vandet med nettet...

Svømmekrabbe - læg mærke til de flade bagben...

Det var rart at komme i havn efter en urolig og blæsende nat for anker udenfor Muros. Begrebet siesta blev fysisk praktiseret...

Fra Portosin tog vi bussen til Noia - også kaldt "Little Florence". Vi havde følgeskab med Berit og Ole fra X-båden AmigoX. Det var en hyggelig by, og da (sko-)forretningerne endelig åbnede efter siestan fandt vi ud af (specielt Maja, Berit og jeg) at vi kunne have brugt betydeligt længere tid...

Pause... måske en Cerveza?

Politi i Noia... eller paranoia??

Efter en enkel nat i Portosin besluttede vi at spare lidt havnepenge. Vi sejlede derfor først på aftenen ud af havnen og lagde os for anker i Ensenada de Esterio. Herefter fulgte en række af dejlige ankerpladser i de efterfølgende ria'er...

Malthe i gyngen på vej til Ria de Arosa...

Ups, det var vist ikke meningen...

Malthe fik en ufrivillig badetur... Maja styrede legen fra cockpittet og i kampens hede glemte hun at lukke spilaflasteren og Malthe endte i vandet med både bådmansstol og genakkerfald, efterfulgt af et par paniske råb om hjælp... Michael forsikrede ham om, at vi gerne ønskede hans selskab resten af turen, hvorefter Malthe tog det roligt... Vi fik båden vendt om og Malthe fisket op! Så var der kun faldet som skulle på plads ned igennem masten igen... hm, ikke just en let opgave!

Vi havde også fornøjelsen af, at se en klumpfisk - "sunfish" - ved samme sejlads. Det var Maja der spottede den hvor den lå og solede sig i vandoverfladen.

Viveros... Her dyrker man muslinger...

Der er mange områder med "viveros" inde i de forskellige riaer, hvorfor det kan være en god ide at sejle i dagslys. En vivero er en tømmerflåde, hvor der fra bjælkerne er der fastgjort en mængde reb der hænger lodret ned mod bunden. Rebene er fulde af musliger som bliver høstet når de er 1 år gamle. Der er ingen problemer med at sejle gennem områder med viveros, da både reb og ankerkæder går lodret ned - man kan faktisk sejle meget tæt på...

I Ria de Arosa ankrede vi et par dage ved Praia Barrana og en nat ved Isla Toxa Grande - beskrevet i vores sejlerguide som "for the smart set" - og det måtte jo være os :-)

Tavino for anker. AmigoX ankommer til Isla Toxa Grande...

Det er så her Michael kommer op i masten...

...det var lige gennakerfaldet som skulle på plads. Det tog lidt tid men det lykkedes til sidst... derefter blev der serveret en velfortjent G&T.

Herefter kunne nogen slappe lidt af...

og så har vi lige en kirke dækket med muslingskaller...

I den efterfølgende ria - Ria de Pontevedra - ankrede vi 2 dage udenfor Combarro. Super hyggelig by, men vi syntes den var lidt for turistet...

Smalle stæder i Combarro

Hjem fra løbeturen (sammen med Berit) - der bliver roet igennem...

Malthe inviterede til fest hos AmigoX - dress code: skjorte, og der skulle danses... Den "brunstribede" hovedbeklædning er Malthes friske underhylere. Ungerne sov hos AmigoX den nat.

"Vor Frelsers fyr"...

Vi havde gjort det godt... 6 nætter for anker - tænk alle de havnepenge vi havde sparet...

Nå, vi har hørt at der indgås væddemål i Taarbæk mht om, hvornår og hvordan der kommer billeder af mig på hjemmesiden... Jeg kan hermed slå fast, at jeg stadig er en del af besætningen på Navigo, og altså ikke blevet skiftet ud med en spansk señiorita... Og da der med sikkerhed kan sås tvivl omkring om Michael kan bestikkes eller ej, må jeg hellere tage sagen i egen hånd og udvælge "passende" billeder...

Gast i arbejde - kigger lige op fra køkkentjansen...

Gast i arbejde - hvorfor bruge en spilerstage når gasten kan gøre jobbet...

Gast i arbejde - fenderne gøres klar...

Jo, kom ikke her - jeg laver skam noget :-)

Der er masser af steder man kan besøge og udforske - og man kan bruge langt mere tid, men vi skal jo videre...
Så nu syntes vi det var tid til at tage i havn. Vi er nu i Baiona - vores sidste stop i Spanien inden vi sejler ind i Portugal...