SV Indira
Freek & Willeke
Fri 7 Jun 2013 18:23
Sinds gistermiddag hebben we nog maar weinig wind. In eerste instantie konden we doorzeilen met onze gennaker. Een groot lichtweer zeil dat we tijdens onze voorbereidingen op marktplaats op de kop hebben getikt. Tot nu toe was het zeer dubieus of het de investering waard is geweest; we hadden het ding namelijk nog nagenoeg niet gebruikt. Maar gisteren was het dan zover. Zonder de gennaker hadden we waarschijnlijk ergens in de middag de motor gestart, maar nu konden we door blijven zeilen. De condities waren zelfs zo stabiel dat we er de nacht mee in zijn gezeild. Om elf uur was het helaas echt gedaan met de wind en kon ook de gennaker niet meer helpen, dus moest de motor alsnog aan.

Vanmorgen hebben we weer vier uurtjes met de gennaker kunnen varen, maar om 12 uur was de wind wederom om. Gennaker weg dus. We maken direct van de gelegenheid gebruik om even de oceaan in te springen en te douchen, voordat de motor weer wordt bijgezet. Het marifooncontact met de Mero zijn we inmiddels kwijt, dus we zijn weer alleen. Althans...vanmorgen werden we wel begroet door een 20-tal dolfijnen die twintig minuten lang rond de boot spelen en tijdens de lunch duikt er opeens een walvis op naast de boot.

Komende dagen zal tropische storm Andrea, of de restanten daarvan, ten noorden van ons langs trekken en verwachten we weer wat meer wind. Het volgende lage druk gebied lijkt daar kort op te volgen en ook voor wind te zorgen. Deze depressies trekken dit jaar behoorlijk laag langs. Volgens route-goeroe Jimmy Cornell zou je normaliter naar 40 graden noord moeten varen om een beetje goede wind te houden, maar dit seizoen moet iedereen een stuk zuidelijker blijven om de zwaarste winden te vermijden. En de huidige windstilte strekt zich uit tot 45 graden noorderbreedte, dus daar ontkom je sowieso niet aan. Wij kruipen nu nog iets noordelijker richting 37 graden om de wind wat sneller op te pakken, maar moeten daarna waarschijnlijk weer wat afzakken naar het zuiden om voldoende afstand te houden tot het tweede lage druk gebied. Weliswaar varen we op die manier meer mijlen, maar zo hopen we ook windsnelheden van meer dan 25/30 knopen te vermijden.

Hoewel we nu dus op de motor varen en sinds gisteren ook wat stroom tegen hebben is de voortgang tot nu toe goed. Flores, Azoren is nu nog minder dan 1000 mijl (als we het rechtstreeks zouden varen).