SV Indira
Freek & Willeke
Sat 15 Jun 2013 20:49
Terug in Europa! Vanmorgen zijn we aangekomen in Vila das Lajes op Flores, Azoren. Laatste nacht hadden we voor de tweede maal last van een lage druk gebied; een betrekkende lucht resulterend in regen vanmorgen terwijl de wind uiteindelijk tot 29 knopen reikte. Op Flores zelf is alleen een piepkleine jachthaven waar nauwelijks ruimte is om je kont te keren, maar ondanks de harde wind varen we toch direct de haven in om de situatie te verkennen. Gelukkig, er is een plekje....althans, met enig persen weten we ons tussen een andere boot en een steiger te wringen. Zo, wij gaan nergens meer heen en kunnen voor het eerst in vier maanden weer direct van boord aan wal stappen.

De rest van de dag doen we weinig bijzonders. Er moeten wat formaliteiten worden afgehandeld en de boot wordt weer een beetje aan kant gemaakt. Morgen maken we wel echt schoon schip, als het hopelijk wat beter weer is en alles buiten echt goed kan drogen. Aan het eind van de dag klaart het weer al iets op en maken we een eerste verkenning van Lajes. Daar zijn we snel mee klaar, want het blijkt maar een klein dorpje dat een vrij uitgestorven indruk maakt op zaterdagmiddag. Toch lijkt het een mooie plek. Niet alleen oogt het dorp authentiek, ook de natuur eromheen ziet er prachtig uit. Benieuwd wat de Azoren de komende weken ons te bieden heeft. Maar nu eerst genieten van onze eerste douche op de wal (wel een koude), en dan borrelen voordat het koud wordt.

De oceaanoversteek zelf is voorbij gevlogen en we waren sneller dan we hadden verwacht. Een uitgebreider stukje volgt nog op de website, maar de statistieken:
1755 mijl gevaren in 12 dagen, 16 uur en 15 minuten. Dit zorgt voor een gemiddelde van 5,8 knopen. De motor heeft dit keer wel een behoorlijk deel voor zijn rekening moeten nemen, 3 dagen en 16 uur welteverstaan. Maar goed, de andere 9 dagen hebben we heerlijk kunnen zeilen!