US Virgin Islands

Smily IV's Blog
Finn A. Bostad
Wed 27 Feb 2008 18:22

Dagen i går startet med regnvær. Gjør ikke noe det, for blir barna brunere nå må de på morsmålsundervisning når de kommer hjem.
Truls og jeg tok Dinghy'n og kjørte til bukten ved siden av der vi hadde ligget for å sjekke ut. Vi ga beskjed til familiene at det kunne ta lang tid. Men tro det eller ei..! På politistasjonen ved ferge kaia satt det en særdeles oppegående etterkommer etter en tvangsimportert arbeidstager. Han spurte relevante spørsmål i en høflig tone, behandlet både Thea og Smily sine papirer samtidig, og hadde ikke engang det flakkende blikket som vi etterhvert har tatt for en innøvd egenskap hos karibiske øvrighetspersoner. Hele greia tok ikke mer enn et par minutter, og kostet kun 1$! Hvorfor kunne ikke denne fyren startet "Toller og Immigrasjonsakademiet for Karibien"`?
Vel tilbake i båtene halte vi opp ankeret og seilte til St. Thomas. Det er bare 15nm til Charlotte Amalie som er hovedstaden. Vi ankret opp utenfor byen og kjørte inn for å ta kontakt med de Amerikanske toll og immigrasjonsmyndighetene. Huttemegtu, her er det best å være høflig!
Det startet dårlig med ingen Dinghy dock, og beskjed om at hele familien måtte være med. Vi dro ut igjen, og forsøkte etter beste evne å fylle ut skjemaet som åpenbart er det samme og man er ute av kurs med Danskebåten, eller man fører norske lystbåter. Mange ord og uttrykk som en enfoldig langturseiler ikke kan, eller vil, forholde seg til der..
Vel tilbake hos øvrigheten startet en forunderlig kjede av begivenheter. Først kom Officer'n og beklaget at han måtte være borte i 5 minutter siden det nettopp hadde landet et sjøfly. 5 min senere kom han tilbake og beklaget forsinkelsen. Så startet han på papirene. Han nevnte ikke noe om hvor tjukk i hue jeg hadde vært under utfylling av papirene, men hjalp til med å få det riktig. Så tok han passene og hadde stor glede av å tøyse med barna. Han forklarte at nå var vi i USA, og behøvde ikke sjekke inn i Puerto Rico, eller gjøre noe annet før vi eventuelt skulle ut av US-farvann. Stempel, og ønske om riktig behagelig opphold, og så fikk vi hjelp av damen i den andre luken med resten av formalitetene. Jeg har aldrig sett på maken, ikke bare var dette stikk i strid med det jeg hadde forestilt meg som første møte med US Customs, men to ganger på samme dag..!! Stryk det jeg skrev om personer i slike posisjoner i en tidligere blog.

Vi har snakket med Thea om å dra videre i morgen. Det er ca. 50nm til Puerto Rico. Litt dumt å forlate Lesser Antilles, men vi har masse flott igjen videre fremover.