Dag 6

Smily IV's Blog
Finn A. Bostad
Sat 1 Dec 2007 12:31
22.01.99n 28.20.65w
Nå gutter og jenter, nå flesker det unna...
Vi fikk vinden i går. Vi er litt usikre på om det er Odin, Neptun eller Den Hellige Ånd, (det er i hvertfall ikke Bin Laden..) som styrer dette havstykket, men vinden kom som bestilt.
Siden i går kveld har vi holdt et snitt på 8kts. Personlig har jeg tidligere avstått fra tåpelige utsagn om hvor massevis av knop man har hatt. Men etter at Eirik sin GPS kunne berette om en makshastighet på 12,3kts ble det straks mer interessant. Hadde jeg gjort som jeg burde og møtt frem til mattetimene på gymnaset, og ikke øvet meg i sosiale ferdigheter på kafé i Asker sentrum, kunne jeg sikkert ha regnet på hva det skal til for å flytte nærmere 20 tonn i et fortrengningsskrog gjennom vannet med den hastigheten. Det er sikker massevis..
Og til glede for dere alle (og oss) er faktisk kursen temmelig riktig i forhold til destinasjonen. På 11 timer har vi kommet 84nm nærmere rom og cola'n.
Vi gikk inn i natten med genua spridd på bom litt inn i vinden, kutter fokk stram og fin i le, og ett rev i storseilet. Eirik (den skøyer'n) lot det stå til i en byge og det var da vi fikk opp øynene for surfing med Orust båter. Vi hadde vind opp i 15ms med den seilføringen. Utpå natten kom de sedvanlige teite bygene tettere. På min vakt kunne jeg se en hel rekke av dem bygge seg opp og komme mot oss som en horde ville vikinger. Ettersom seil og rigg er dyre greier, halte og dro jeg litt i noen tau her og der, og vips hadde vi to rev i storseilet, men ellers samme seilføring. Å hui hvor det går når det blåser 16,5ms! Det varte i ca. 15 min, med vind over 14ms. Gøy!

Det finnes en knupp ombord. I hvertfall om en boks med hjerne bestående av en chip med eprom kan kalles en knupp. Jeg snakker om Georg Autopilot. Han koser seg. Styrer som en vasstrukken nordlending med fiskjeskjell under neglene. Vi er mektig imponert over måten han forutser bevegelser i vannet og båten. Hvor pokker sitter kameraet..? Lekende lett kjører han i vind modus med litt skjæring, og sensitiviteten satt på "down wind".

Mye kan sies om broderfolket. Det er jo faktisk gøy å si mye om broderfolket. Men båter kan de lage! Så stabil og fin denne båten er i de forholdene vi er ute i er imponerende. I kastene går båten snorrett. Det er lite krefter som skal til for å rore. Sjøen er ikke spesielt stor eller rotete, men det er klart at en og annen bølge blir det jo i kuling. Det affiserer oss ikke.

Det vi er spente på nå er om vår antagelse om at de fleste ARC-båter er befolket av feige folk med store diesel tanker holder stikk. Vi tjener nok på mye vind. Om noen timer får vi vite om vi har avansert litt i forhold til gårsdagens nedrykk på resultatlisten. Vi håper og tror, og sender varme tanker til både Odin, Neptun og Den Hellige Ånd.

Vi har hatt følge av en teit fisk. Den er ca. 1,5m lang, og svømmer som en makrell på steroider. Den har ligget ved siden av oss med jevne mellomrom et par dager. Men sluken vår vil den ikke smake på. Dust! Eirik kappet opp en flyvefisk og satte på kroken. Kanskje det vil gjøre susen. Håper bare vi slipper å forsyne oss av disse svermene med vingebefengte yngel. Det ligger en på dekk nå, og de flyr rundt i bølgene på alle kanter.

Barna bygger Lego. Skal ikke så mye til før de trives. Vi andre manner oss opp til de daglige gjøremål, pluss ett og ennet tilfeldig oppdrag vi mener vi bør kunne rekke i løpet av dagen. I går spikket og limte vi sammen spinnakerbommen igjen. Den rekker ikke helt ut til seilet lenger..

Det var snakk om noen andre gjøremål her i dag, men det har jeg fortrengt. Ingen vits i å stresse heller..!