På Ilhas Desertas

Smily IV's Blog
Finn A. Bostad
Wed 26 Sep 2007 12:58
Vi hadde en flott tur til den øde øya Ilhas Desertas. Det er egentlig to øyer som bare er noen SVÆRT bratte vulkanske klipper. De er lange, veldig smale, og bratte.
Det er bare ett sted å ankre (om ikke man har med seg et par tusen meter med kjetting..), og man må søke på forhånd. Det hadde vi gjort.

Dessert øyene i sikte!

For anker på bare 15 meters dyp.

Innenfor båten er det en hule som vi selvfølgelig måtte utforske. Det er jo lava fjell, og da blir det mange merkelige formasjoner. Vi var inne i hulen med gummibåten, men på høyvann var det litt lavt under taket.

Her ser vi utover mot inngangen.

I går tok vi oss en svømmetur inn i hulen. Det var skikkelig moro. Med snorkel fikk man bra oversik (eller undersikt..) over hele hulen.

Innerst var det en flott himling, og et par hull oppe på veggen hvor det kom lys inn. Det kom noen skikkelige pust fra svell inn fra en åpning som vendte ut mot havet. Tøfft når hulen ble fylt av vanndamp.

Øyene er naturreservater pga sel, og noe sjøfugl.

Vi dro tilbake til Marina Quinta Do Lorde på ettermiddagen. I dag setter vi kursen mot Grasiosa utenfor Lanzarote. Det er 270NM herfra. Regner med ca. 40 timer dit. Derfor drar vi litt utpå dagen slik at vi ikke kommer frem før det blir lyst.

Værmeldingen sier at det skal bli passe (kanskje litt lite) med vind, og oppholdsvær.

Rapporter kommer fra Iridium'en.