British Virgin Islands

Finn A. Bostad
Fri 22 Feb 2008 04:31
18.29.69n 64.21.55w
Etter en fantastisk seilas i går kom vi frem til Virgin Gorda på British Virgin Islands. Vi la ut fra St. Martin kl. 0700 (!!) og seilte avgårde med hensikt å gjøre unna de ca. 80 nm før det ble mørkt. Da vi kom oss litt utpå ble det etterhvert klart at det ville vi klare med god margin. Det blåste friskt, og vi gjorde svært god fart.
Og selvfølgelig, etter at jeg hadde satt den seilføringen jeg syntes fikk holde, begynte han der Truls "førstemann" Olsen å klatre rundt på fordekket og sette mer seil. Og hva annet enn å gjøre det samme kunne jeg..? Ned under køya og finne frem kutter fokka, og hale og dra. Ut med spribomm, og sette seilet i lo. Det må innrømmes at det gir en fin balanse i båten med denne seilføringen. Kunne kanskje ha satt det største seilet i lo, men det får da være grenser for jobbing.

Flott er det med to forseil. Jevn fin vind på rom slør.

Gir god fart. Smily er nysmurt, og farten stikker lett i vei med bølgene. Hjelper selvfølgelig godt med en kuling bakfra og.

Utslitt etter tidlig oppstandelse, haling i tauer og snurring på vinsjer. Georg Autopilot kjører, og det norske flagget skygger for tropesolen. Båten raser avgårde og det er ikke annet å ta seg til enn å vente på land i sikte. Eller man kan trimme seil om man vil vinne en båtlengde eller to på en 10 timers seilas..

Vi brukte ca. 10 timer på 80nm. Det er veldig bra. Vi hadde da faktisk litt motstrøm det meste av turen.

I dag tok Truls og jeg Dingy'n og kjørte til Spanish Town for å sjekke inn. Allerede da vi ankom fasilitetene til øvrigheten kunne vi merke at den universelle her-bestemmer-vi holdningen gjaldt her og. Vi ble stående i kø etter en charterbåt kaptein med 52 amerikanske pass til behandling. Den uniformerte øvrighetspersonen i luken fant det ikke for godt å gi oss de dusinvis av papairer til utfylling før han hadde stemplet samtlige. Da vi så hadde svettet oss igjennom toll, imigrasjon og alle mulige skjemaer gikk vi tilbake til luken og fikk så øra flagret fordi vi kunne være så enfoldige at vi hadde ankret opp i en bukt som ikke var en godkjent Port of Entry. Mitt svar til den direkte uhøflige herren måtte da selvfølgelig bli med spørsmålet om hvor han helst så at vi flyttet båten. Ikke mer ble sagt om det før vi igjen sto ovenfor Inkvisisjonen til Customs Department. Her ble vi igjen forklart hvor feil vi hadde opptrådt. Truls ble til og med opplyst om at de hadde måter å få folk til å forstå.. Vi regner med at han siktet til prislisten på veggen over kostnadene ved de forskjellige forseelser de ville bøtelegge.
Merkelig at folk i slike posisjoner er så like over alt..

Vel tilbake i Gorda Sound (det vil si etter at Suzuki'n hadde gått på bare en sylinder en stund grunnet en ikke håndterbar mengde sølevann i drivstoffsystemet) fikk vi en bahagelig overaskelse. En amerikaner som sa han var i "the food business" hadde sin siste feriedag. Han ville derfor forære oss det han hadde igjen av mat. Vi sa ja takk, og mottok kilovis med amerikanske biffer og annet.

Everything is big in America... Her er to middels store biffer i ferd med å bli menneskeføde på grillen. De måtte ligge delvis oppå hverandre ettersom én var nok til å dekke nesten hele grillen. Mat nok for to norske familier på tilsammen 9 mennesker!
De der Yankee'ne kan kjøtt! Utrolig god kvalitet var det. Herremåltid ble tilberedt og fortært i lykkelige omgivelser på svai på Virgin Gorda.