På svai i storbyen

Finn A. Bostad
Sat 1 Mar 2008 22:33
18.27.56n 66.05.51w
I går hadde vi en nok en fantastisk dag under seil. Vi lenset i 10ms vestover nordkysten av Puerto Rico. Dette er virkelig flott farvann. Det er lange fine strender inne på land, og blått klart vann utenfor. Vi så flere hvaler som svømte forbi. Til Olsens store fortvilelse holdt Smily denne dagen følge med Thea hele veien. Vi kom frem med bare en halv båtlengde forskjell. Noen fine bilder ble det.

Vi seilte tett på hverandre i flere timer. Her er vi rett bak Thea. Truls lot oss ikke komme bak på styrbord side..

Her sees en hval som akkurat har vært oppe og pustet litt. Som alt annet her i Amerika (..) er disse de største vi har sett.

Vi gikk inn i det enorme havneområdet utenfor San Juan. Helt innerst, forbi massevis av by og kaianlegg, ankret vi opp utenfor Club Maritimo San Juan. Vi brydde oss ikke med å gå i land denne dagen. En telefon til tollen, og henvisning til våre nyervervede cruising permits, og vi var lovlige. Her inne er det ikke noe svell. Til det er det for langt inn fra havet. Derfor la vi oss i "katamaran". Veldig hyggelig på denne måten. Øl drikker vi jo alikevel, men litt ekstra sosialt er det for både store og små.
Det er massevis av liv og røre her inne. Sirener fra utrykningskjøretøyer ustanselig. Masse trafikk, og en og annen Rhumba Partybåt som passerer. Vi er blitt fortalt at det bor 4 mill. mennesker her! Vi tror på det. I morges hadde det lagt til kai like bak oss to store cruiseskip.

Etter en god natts forbrenning av inntaket, tok vi dinghyene og dro inn til Club Nautico. Der traff vi innehaveren, Israel, som var en utrolig hyggelig mann. Han lot oss kvitte oss med søpla vår, hjalp oss med å fortøye til hans anlegg, og ringte etter taxi til oss. Masse gode råd om alt annet hadde han også. Han ga oss til og med lov til å gå inn i en av de private båsene for å fylle vann før vi drar.

Taxien tok oss gjennom en by som av utseende er helt amerikansk. Alt er som i USA. ryddig og fint, amerikanske skilt, og amerikanske butikker. Vi dro til et kjøpesenter som etter sigende er karibiens største. Det ville forundre med om noen er større. Enormt! Også dette var identisk med de man finner over hele USA. Vi brukte en hel dag, og masse penger der. Når det gjelder penger skulle det vise seg at de strekker seg vesentlig lengre her enn hjemme. Med den svake dollaren som er nå fant vi ut at nesten alt, det gjelder også kjente merker, er ca. en 1/3 av prisen vi er vant med hjemmefra. Ikke dårlig å få 65% rabatt på alt man kjøper.. Som i USA er det en overflod av alt her. Vi tok en tur til et supermarked etterpå, og her mangler mangler ingenting.

På shopping.

Etterpå dro vi tilbake til vår lille øy i havnen og grillet på akterdekket. For et fantastisk liv! Vi har med oss hjemmet vårt til det ene fantastiske stedet etter det andre, og opplever det som andre bare drømmer om!
Når det gjelder Puerto Rico kan jeg bare si: Ta deg en tur! Imøtekommende folk. Spansktalende, men de fleste tiltaler oss på engelsk (de ser vel at vi ikke er lokale..). Vi har bare møtt hyggelige mennesker så langt (til og med de bevepnede), og det er moderne og flott her (ihvertfall det lille vi har sett så langt).

I morgen skal vi ringe taxi-kællen vi kjørte med i dag. Han skal vise oss litt mer rundt. Vi gleder oss.'