Terschelling til Harlingen

Inger og Rolf Mathiassen
Tue 10 Aug 2010 10:26

53:10:32N 05:25:86E

Harlingen. Dette er Nederland. En gammel sjøfartsby bygget i tegel, med breie gater og masse kanaler, Her er også utløpet for kanalen fra Ems, som vi ikke kunne gå, og som vanlig er lykken på vår side. Egentlig skulle vi ikke ha gått fra Terschellingen først i går ettermiddag på grunn av floa, for å få medstrøm innover hit,  men vi stokket om på båtene i går morges. Så vi kom oss ytterst, og været var godt, så det var bare å legge i vei .

Pussig nok hadde vi 3 knops med strøm i en del av leiene. Sol, varmt og 4-5 sek meter vind gjorde seilasen praktfull. I motstrømmen gjorde vi 2-4 knop, men det var ok. Vi hadde det ikke travelt og  ankom Harlingen i 17 tida. Vi er glade før at vi stoppet her,( et must fra fra vår svenske venner Maria og Anders ), fordi byen er den strake motsetning til disse feriestedene som ligger ute mot Nordsjøen.  Pitoreske gamle bygg. Vi ligger for eksempel bare 20 meter fra inngangen på en stor kirke, flott ved en flytebrygge. ( sitter i copit og ser direkte inn på alteret)

I går når vi ankom, så var det bare oss og jeg ropte opp havnevakta på vhfèn og spurte etter kaiplass. Det var nesten som i Danmark: kom bare opp til broen, så åpner jeg den , og du kan legge deg i nordhavnen : sa han. Vi gikk til broen som åpnet seg og vi kom inn i et lite basseng, med 2 broer. Her åpnet han broen til Sydhavna, og vi gikk inn, og da kom han på vhfèn og sa at vi var i feil hamn, men det gjorde ingenting. Vi skulle bare gå helt til botn av havna og legge oss der. Innerst var det flotte flytebrygger og vi fikk en kongeplass.

Senere på kvelden, når alle som fulgte strømmen kom. Da ble de plassert i Nordhavna. Som er en lang kanal, med spuntvegger og stiger å klatre i, og der ble det fullt skal dere tro.( tidevann på 2,5 meter). Der er mange spisesteder langs denne kanalen, så middagen fortæres med den nydeligste utsikt til alle som skal fortøye, og å snu på sine måter. ( det blir jo noe klabb og babb, til stor forlystelse fra tilskuerne ) Dette kommer jo av at Nederland har sin egen køkultur, som går ut på at å snike, å trenge på, er helt greit. Så det er jo spennende å se 5 båter spidde opp samtidig for å komme igjennom en 6 meter bred port ( den som e tøffest kommer først igjennom ), slik er det også på butikkene. Strekk handa ut etter en pakke gauda, og det kommer ei hand over skuldra de og grabber den før deg. Æ tror grensen går ved direkte dytting ), og slik er det bare.

Så dette ved å få ligge her i sydhavna føles helt perfekt, i fred og ro uten trengsel, og vi har også funnet et nett som går, så da er jo alt bra.

Går nok videre til Amsterdam i morgen, og derifra i helgen mot England.

Amsterdam har festival / regatta for store seilskip, som begynner på tirsdag, og da bør vi være ute derifra. Ellers hadde vi norsk besøk i går kveld av en som ligger innafor og har gått kanalen fra Ems, og det var jo godt å få snakke norsk igjen.