Cuxhaven til Norede ney

SY Sun Lady
Inger og Rolf Mathiassen
Sun 1 Aug 2010 17:25

Vi var på togstasjonen og skulle sjekke når tid det gikk  å reise fra Cuxhaven eller Nordeney til Amsterdam, fordi Bjørnar og Turid har fly derifra på Mandag. Det gikk greit å få togtider fra Cuxhaven, men når det gjalt Nordeney, så hadde jeg problemer, for som jeg uttalte det forsto,  hun på infoen ingen ting. Jeg sa Nordeney, og det skulle være Norde ney, men det ordnet seg. Det går ferge og tog fra Norde ney på mandagsmorgenen som de tar.

Fra Cuxhaven til Norde ney tar det ca 10 – 11 timer, og det har blåst vestlig kuling i flere dager, og kursen er også rett vestlig. Vi startet klokken 4 om morgenen, og vinden hadde da snudd noe mot sørvest, og det ga en fin seilas ut av elven. Men etter et par timer, når vi kom i åpen sjø, og elvene møtte nordsjøen fant han Rasmus ut at det som ikke vi hadde pakket godt, skulle han riste på plass for oss, og det gjorde han. Halvveis blei det mindre bårer, og en fin tur, men strømmen begynte å ta oss 2- 3 timer før Nordeney, så det siste stykket avanserte vi bare med 3-4 knopp. Ved innseilingen til Norde ney skjedde det noe rart med plotteren, båten hoppet sideveis i kartet, som om noen manipulerte GPS signalene, og vi holdt på å ende på en sandbanke. Feil kurs ble oppdaget i siste liten og rettet, og vi kom trygt inn til Norde ney.

Norde ney er en stor og fin sandøy rett mot Nordsjøen, som hovedsakelig lever av turister. Flotte anlegg med beleggningssten i gatene, gode sykkel og gangveier, og i dag skal vi utforske øya på sykkel. Turid og Bjørner er gått for å leie seg sykler, og jeg skal nu pakke ut våre.

Været i går var dårlig, men greit, ca 20 grader og yr. I dag er det vindstille og sol / varmt.