Southampton til Brest

Tue 7 Sep 2010 18:46

48:22:67N 04:29:34W

Mandag 6 september.

Vi ankom Brest i går kveld etter en fantastisk tur over kanalen. Avgang fra Southampton lørdag morgen i 7 tida, hvor vi gikk ned til Cowes på Isle of Vight, hvor vi bunkret og spiste frokost i fint solskinn.  Isle of Wight er det fineste seilmiljø jeg har sett i England, og er absolutt verd et besøk hvis en er på de kanter. SEILMILJØ. En eviglang fjord, med marinaer, seilklubber og reparasjonsverksteder rundt det hele. En fantastisk ramme for en seiler. Det  e som å smake på en seilverden som vi ikke er vant til.

Ved avgang Cowes ble det fin genaker kjøring ned Needles kanalen, hvor vi også traff den Norske ARC båten Sharmen ( Bavaria 36 ) på tur samme veien. ( vi hadde oss en hyggelig prat over rekka, mens vi seilte forbi dem ).Vi spurte om de skulle henge på til Brest, men hadde planlagt Falmouth som reisemål, så de gikk dit.

Når vi kom ned til the Bridge, som er utløpet av Needleskanalen måtte genakeren ned ,og genoa opp. Og slik seilte vi til sent på kvelden, da ble det så lite vind at motoren måtte trø til. Natten igjennom gikk med motor, tåke og speilblankt hav.( Morilden lyste, så det var helt lyst rundt båten. Fascinerende ).

Fikk en liten seilas mot Brest på slutten, når vi rundet neset og begynte å gå sørover.

Værmeldingen for de neste 2 dagene er dårlig, så vi blir liggende her, i hvertfall i dag. I morges begynte det å regne, og det gjør det fortsatt, men temperaturen er bra.

Fredagskvelden i halv elvetida ankom Jon Arne og Jan Helge til Southampton ( venner hjemmefra som skal være med og seile over Biscaya ), så vi hadde en trivelig kveld. Litt pub og god mat om bord. De e jo mer eller mindre halv sjuk for å se på nye båter, så plasseringen der på verftet passet dem begge bra, men jeg tror båthavna her i Brest passer dem bedre. De er jo begge ihuga regattaseilere, og her ligger en del raske båter, så selv om det regner spiker så er de ikke til å holde om bord ( tråler kaier, ser og drømmer ). Det er en stor nivåhevning i seilbåtflåten her i Brest, mot det vi har sett i England. Nyere og raskere båter er det flere av her.

Været rett nu er jo litt lørvat, men vi skal nok ut og se på byen.

I går kveld ble det god mat og vin på en hyggelig restaurant ovenfor havna, og tror vi var de siste gjestene som gikk. ( veldig trivelig), så vi får nu se utover dagen hva været bringer, så vi kan komme oss litt rundt. Men god mat blir det i dag også

Morgenstun E kanal.JPG

Vennlig hilsenl

Rolf Mathiassen

Telef 00881622436256

Telef 004741431807

Mail rolf-mat {CHANGE TO AT} online {DOT} no

for å sende meldinger på satelitt telefonen om du har noen kjente hjemme som vil gi en hilsen til dere underveis kan dette gjøres fra http://messaging.iridium.com/