Dunkuerque til Dover

Inger og Rolf Mathiassen
Tue 24 Aug 2010 13:27

51:07:143N 01:18:561E

Torsdag 19 august gikk vi fra Dunkerque i ett tida.

Vi gikk nu på byen og handlet å så oss omkring, så når vi kom tilbake var 2 Engelske båter  klare til å gå. Vi hadde egentlig ikke tenkt å gå over da, men de  sa at dette var tida å gå på, så da var det bare å følge på. Det var litt røft ut i fra Franske kysten, men det roet seg og ble fint etter hvert.

Vanskeligheter med kryssing av Engelske kanal, er sterkt overdrevet. Likeså strømmen. Det er ikke verre en å gå over Vestfjorden, og alle store båter har AIS, så det er lett å planlegge passeringer. Trafikken til de store byene Rotterdam og Antwerpen er mye tettere.

Kom til Dover i 19 tida etter en fin seilas og ble ønsket velkommen av en hyggelig Port Controll, som anropte oss utenfor havna og spurte om vi skulle til Dover. Ja, sa jeg. Ja, har du lyst til å benytte den østlige innseilingen. Ja så klart svarte jeg og ble anvist en kjempe kaiplass ved en flytebrygge.( den østlige innseiling er prioritert ferger, og det er sjelden små båter får benytte denne. Men slik er det hele veien vi blir kjempegodt mottatt).

Vi sitter jo alle med en slags formening om hvordan det ser ut og er på de plassene vi kommer til, men den formening stemmer aldri.

Dunkirque er en stor og vennlig fransk by, med pen bebyggelse og mye kultur å se på. ( det så ikke sånn ut fra havet, med masse fabrikker, som spydde ut svart røyk ). Rent å pent, med fine markeder, mye å se  på,, og en god og grei havn. Vi fikk bare alt for kort tid der.

Dover er også annerledes en  først tenkt. Havna er stor og rommer 400 båter i forskjellige dokker. Noen er avstengt og åpner bare på flo sjø, ( tidevann på 3 meter), men vi ligger flott med en flytebrygge i ei dokk som er dypere, og kan gå ut og inn når det passer.

Området er typisk Engelsk med grove dokker , mye murer og sjabbye hus. Så kontrasten var enorm i går kveld når vi gikk på land for å spise, og fikk se pensia av byen, og den er bra. Hele indre havneområdet er en stor fritidspark, med minst 1 km badestrand. Her kan en sitte å se fergene komme å gå, seilbåter ligger for anker  utenfor stranden, pene hoteller og en enorm høyde med de slottene på.  Så vi blir liggende her til vi har fått med oss ei omvisning på disse og sett mer av landskapet.

Været mer jo som vanlig sør vest vind som gir lite rom for seiling ( mitt i mot ) og knappe bølger som er utidige, men solen har skint i 2 dager nu, og det er heller ikke så fuktig om kveldene som på fastlandet,så  her har vi det godt.