Amsterdam gjenom Rotterdam til De KIl Willemsdorp

Inger og Rolf Mathiassen
Mon 16 Aug 2010 12:31

51:43:48N 04:37:650E

I dag smelter smøret før du får det på kniven, og det e lørdag 14 august. Torsdagformiddagen gikk mest bort i å bivåne det sirkus, når båtene skulle  ut og inn samtidig.

Vi tok ferga over til sentrum i ett tida og valset rundt i kjøpegater, red ligth distrikt, spiste og drakk på gatekafeer, så i 18 tida var vi lei og for heim igjen.

Som vanlig på denne turen får vi fantastiske naboer og hjelpsomme mennesker rundt oss. Nabobåten, en gammel havnemester i Sixhaven var medlem i en organisasjon for fremme av Stande Mast  Routhe, og han hadde på formiddagen gitt oss rikelig med info og kart, samt laget en seilingsplan for å seile rett igjennom Amsterdam på natterstid.( Stande Mast Routhe ). Der må entre inn på første bro før klokken 23, så i 2o tida bestemte vi oss for å prøve på dette.

Å finne starten var ikke sååååå enkelt, for det er tusenvis av broer og kanaler. ( Kanalene er så små at de vises ikke på noe oversiktskart). 2230 tok vi laust, (for vi lå rett innafor innløpet uten noen bak oss) og gikk opp til den havna vi mente kanalen skulle starte i. Hva møtte oss der, jo ei bro. Parkerte båten og gikk opp til brovakte og spurte om dette var starten på Stande Mast Routhe. Yes he said! You want too do the Stande Mast Routhe? Yes I said. Da skal jeg åpne broen, så går du bare videre innover , det ligger 17 andre båter der inne som skal samme vei. Klokken 1 begynte sirkuset, da åpnet han første bro og vi hadde passert  i hvert fall 13 inne klokke 3.

Jeg er jo proff og startet denne turen med 2 fenderer på hver side i havn og kanaler, men nu bruker vi 4 på hver side hele tiden. Vi for gjennom sentrum Amsterdam, med alle slags bebyggelse, og om morgenen passerte vi Chippol flyplassen. Da begynte det å bli mer landlig, med kuer og hester. Vi kjørte kanaler hele dagen( massevis av broer som gikk greit å passere) og om ettermiddagen for vi gjennom Rotterdam ( der også uten å handle noe ), til vi i 20 tida fant en fin marina ikke så langt fra Willemstad. ( Vi prøve noen tidligere, men de var ikke dype nok ). Gjennom en slik kanalferd, så blir det noen båter som en får kontakt med, og holder kontakten med, så en utveksler erfaringer og ruter når en ligger fortøyet og venter n på en bru eller sluseåpning. Selve kanalen  i byene er ikke en så vennlig plass for å stoppe på, for det er mye trafikk og mye skvulping og det er ikke mange marinaer som tar båter på over 2 meters dybde, men en fintur å ha gjennomført. Kilen som havna heter er pen, med flyte brygger og fine grøntarealer langs kanalen, strøm og vann inkludert i kaileie på 14,6 euro. Det finnes en pub og en bensinstasjon i nærområdet. Ellers er det bare sommerhus her.