Harlingen til Amsterdam

Inger og Rolf Mathiassen
Mon 16 Aug 2010 12:30

52:22:90N 004:54:359E

I dag daua flua som vi har hatt med helt fra Danmark. ( husdyret vårt )

Vi ligger i Sixhaven Marina i Amsterdam, rett over jernbanestasjonen.

Vi kom hit i går kveld etter en fin solrik seilas fra Harlingen. En spesiell tur gjennom broer og sluser, så vi er nå proffe på disse. Jeg har måttet revurdere mitt forhold til å gå på dypt vatn, for vannstanden  på Ijllseelmer er bare 3 meter, men det går greit. Så bare på dybdemåleren 5-6 ganger i går.

Vi ankom havna her i 19 tida i går kveld, og vurderte om vi skulle ta andre havner, men med vår sedvane flaks fikk vi en fin plass utenpå 2 andre båter rett innafør innløpet. Og for folk som ikke har vært i denne havna, så kan jeg si de har en helt spesiell måte å stable båter på. Som sagt, det var overfult, når vi kom, men havnemesteren vinket oss fram til en liten åpning, så vi fikk vridd båten inn, og da var vi i himmelen, for vi trodde vi var siste båt som hadde mulighet til å fortøye. Men der tok vi feil. Det ble plass til 6 båter till, og da lå de ytterste ut gjennom åpningen.

I dag torsdag 12 august, og klokken er halv ett. Har formiddagen gått til å stable om båter. Havnemesteren vekket oss kl 8 og sa vi måtte gå utenfor å legge oss, slik at de kunne begynne å sleppe ut båter. Vi fortøyde tversfor bak på noen båter som lå litt tilsiden for innløpet og har brukt hele formiddagen til å bivåne det sirkus det er når mange skal ut og mange skal inn SAMTIDIG gjennom en åpning som er 6 – 20 meter bred og 20 meter lang, og alle skal snu inni her samtidig. Nu har det roet seg noe, og som vanlig har vi en super kaiplass ved brygge og skal bare ta en kopp kaffe før vi tar ferja over til sentrum. Fergekaie ligger bare 5 minutters gange fra havna og går hvert kvarter  over til sentralbanestasjonen, så får vi se hva byen har å by på