VS: Norderney til Borkum.

SY Sun Lady
Inger og Rolf Mathiassen
Sun 8 Aug 2010 11:25

53:33:71N 06:45:29E

I dag 4 august ligger vi i Borkum. Siste byen før Holland.

Gårdagen var fin, med varme og sol, og mesteparten ble benyttet promenering i byen på Norderney.  Vi ville benyttet strømmen, og med floa klokken 1800 , så forlot vi havna i 1500 tida.

Kanalen ut tar ca 1,5 time, og vi fikk en fin tur i godt vær nedover kysten.  Jeg er jo blitt en kløpper til å gå på 2,5 meters dybde, og det har jo stemt godt hittil.

I går kveld fikk vi besøk av en Svensk familie, som kom vesterifra, og hadde en trivelig kveld sammen. ( vi har planlagt felles middag i kveld på restaurant ). Gubben om bord der var ganske forslått, for de  hadde gått på en sandbanke, kjerringa styrte, og gubben datt ned i salongen( men det har gått bra med både han og båten ).

Det var bra vær i morges og æ satt nu her og lurte på om æ skulle vaske båten? Men vår herre hørte meg, så nu er han i full gang, så vi er gått over til boklig lektyre. Vi blir nok her i dag og i morgen, og grunnen skal dere få nu.

Mesteparten av vinteren har jeg sett på hvordan kanalferden gjennom Tyskland og Nederland skulle foregå, og inviterte våre gode venner Turid og Bjørnar på en eventyrlig kanalferie i 14 dager. Det gikk jo greit, helt til Tysker bukt. I Cuxhaven fikk vi opplyst fra andre seilere, at kanalen fra Bremerhaven til Ems er for grunn for oss. Ja, Ja. Det var bare å gå utaskjærs til Norderney, og det var jo greit.  Og da var  14 dagers ferie over, og de måtte mønstere av og ta toget til Amsterdam.

Videre seilas var planlagt rett inn fjorden til Delzig i Holland, en kort fin tur, men den gang ei. Vi flyter ikke over, og måtte gå ca 50 mil ekstra for å komme rundt. Men det var også greit, for det er ikke mange milene innover til Delzig herifra.( her starter kanalen som går til Amsterdam ).

Så i går kveld fikk vi Svensk besøk, som også har en båt på 2,10 m dybde. De hadde vært i Delzig, men måtte snu, fordi max dybde som klarer å presse seg igjennom er 1,9 m, så nu får vi se de Vest Fiesiske øyene også, kanskje ikke så galt allikevel.

Havna her i Borkum er stor til å operere 10 hurtigruter samtidig, men dybden er akkurat så vi flyter  på fjære sjø.( 10 cm klaring )

Her er 6 flytepontonger som er ca 250 meter lange, godt fendret med treverk, helt greit å ligge ved, men ingen internett så dette sendes når vi får nett tilgang. Vi har ca 85 mil til neste havn, så vi går videre når været blir bra for dette strekket.