Turen Martinique til St. Martin

Inger og Rolf Mathiassen
Fri 3 Feb 2012 16:53

18:04:080 N 63:05:461 W

Ja det e blitt 2 februar og vi er kommet tilbake til Marigot Bay på St. Martin. Sist jeg skrev var vi på Martinique, Grand ance de arlets, og vi har hatt noen fine dager og seilaser siden da.

På Martinique fikk vi besøk hjemmefra, og vi leide bil og saumfor øya for å få ny dynamoreim til motoren. Ei som gikk, fikk vi hos ho dærre yanmar kjærringa i Le Marin. Rett reim fikk vi på en liten butikk på Domenica, og det var helt utenfor beregningen. Hadde vært og kjøpt gas, så ser jeg det står Yanmar på ei dør, det så ikke ut som de hadde noe, men rette reimer hadde han.

Vi har hatt veldig fine seilaser fra Martinique til Prins Ruperts Bay på Domenica, hvor vi tok en heil dagstur med leiesjåfør, og fikk et bra innblikk i hvordan de hadde det dær. Æ vet ikke om æ har sagt det før, men Domenica har Caribiens beste frukt, og vi laget jus av pasjonsfrukter, og videre rompunsj av den, og rompunsjen ble meget god.

Etter noen dager på på Domenica seilte vi gjennom Les Santes til Des Haies på Guadeloupe, og hadde blant annet en dag inn til Saint Pietre, hvor jeg måtte besøke legevakten fordi leppene er oppbrent av sol og sjø, og det gikk helt greit. Fikk jo sett en del av øya, og den er bra.

Derifra seilte vi til Jolly Harbour  på Antigua.( en kjempefin seilas ), og lå inne i marinaen i 3 dager. Badet, spilte golf og koset oss med god mat. Vår gjest syntes Antigua og Jolly Harbour var fantastisk med sitt grønne vann og fine sandstrender.

Vi brukte buss og taxi, og fikk med oss nesten hele øya, men gjesten hadde en avgang hjem 1 februar, så det var bare å hive sæ i kalosjan å gå til St. Martin. Det ble en 15 timers tur med en gjennomsnittsfart på 7 knop, brukte seil og motor heile veien. Vinden varierte fra 3 til 24 sek/m hele tiden og bølgene kom fra flere kanter. Med andre ord en dritt tur og det var godt å komme frem. Snakket med en Oslobåt som hadde ligget her på Grand Case den dagen, og det hadde vært skikkelig utrivelig dær også.

Nu bare koser vi oss, og har bestilt billetter hjem en snartur fra den 12, og det blir kjempetrivelig med litt sne og skigåing noen dager. Det e ikke det. Temperaturen her er ikke før varm, for det e stor forskjell fra Grenada, og mange ganger savnes den intense varmen. Her benyttes laken ( det hender at teppet må fram ) om natta og man tar gjerne på ei kortermet skjorte på kveldene. Dette slipper en lengere sør, så æ undres på hvordan det går med oss når vi kommer enda lengere nord.

Legger båten på bøye i Marina de Royale i Marigot ( er forholdsvis rimelig ) i neste uke, så har jeg avtalt med Bobbys Marina om å ta på land i uka etter påske, for grønska begynner å bli lang.

I mårra går vi opp til Grand Case og blir dær noen dager, Bader og soler oss og spiser god mat. Frankrike har et fantastisk kjøkken, og St Martin er Fransk.

Vennlig hilsen

Rolf Mathiassen

Telef

Telef 004741431807

Mail rolf-mat {CHANGE TO AT} online {DOT} no

for å sende meldinger på satelitt telefonen om du har noen kjente hjemme som vil gi en hilsen til dere underveis kan dette gjøres fra http://messaging.iridium.com/