Resyme over tiden fra St. Martin til Martinique

Inger og Rolf Mathiassen
Mon 9 Jan 2012 21:51

14:26:112 N 60:53:01 W

Vi brukte jo tida fra vi kom om bord, til vedlikehold og å få båten ship shape igjen. Et lokk på vanntanken var sprukket, og vi måtte få nytt fra Frankrike, men Budsjett Marine på Sandy Ground var meget behjelpelig med å ringe produsenten, for å få nytt sendt over. Forsendelsen tok si tid, men når det endelig kom, så fikk vi ei hel eske med lokk gratis, måtte bare betale frakten og den tok Budsjett Marine siden han fikk mange lokk å selge.

Vi tok oss ut kanalen til Hollansk side, og det gikk helt greit, selv om dybdemåleren sto lenge på 2 meter ( vi er 2,10 minst ). Ventet ca 1 time på bruåpning, og det ble ganske trangt etter hvert. Det var flere store seilbåter og ditto motor crusere, samt en 7- 8 seilbåter, så det var trangt, med mye vind. De små seilbåtene slapp igjennom først. Og lukki mi, for mitt under broen stoppet motoren. (fikk ikke diesel ). Ut med forseil og kom oss ut av kanalen , leia og fikk sluppet anker  på en høvelig plass. Ankeret satt, og vi tok oss en bedre lunch før æ begynte å feilsøke. Leita i flere timer, fant ikke feilen, før æ tok vekk forfilteret som nettopp var skiftet, og fant ut at pakningen rundt filteret var borte. ( selvfølgelig min feil, fordi det e jo bare æ som har utført dette arbeid tidligere ). Når dette var ordnet tok vi laust og seilte over til St. Barth. Det var ikke store farta vi fikk, for båten var ganske shellgrodd. ( bading inne i lagunen hvor vi lå er utelukket ). På St. Barth ble det bading og langkosten ble flittig brukt til å skrape bort shell med, så nu her på Martinique er nesten alt borte. Vår herre har hjulpet meg mye ). Fra St Barth sto nedover til Nevis og ankret utenfor hovedstaden. ( langt til havs, med mye rulling om natta ). Vinden var så mye imot at vi sto ikke høgere. Neste dag bar det forbi reundon og Monserat til Des Haies på Guadeloupe. Vi seilte hele tiden på gult flagg, så det var bare å legge i vei neste morgen, som var den 31 desember videre sørover. Vi hadde jo egentlig tenkt å skippe  Domenica, men når klokken var 12 og vi var rett utenfor Portsmouth, fant vi ut at nok er nok og seilte inn. ( viste at her er det flere gode restauranter på ei fantastisk fin strand). Flott mottakelse, med mange hyggelige folk, og  barbeerque på stranda om kvelden. Mye amerikanere, vi og noen kanadiere. På kvelden ble det høy musikk og mye boggi woggi, og en del av danseren hadde nok gått på danseskole i Kristiansand hos han Julius, men artig var det. Domenica har fantastisk frukt, så vi gasset oss i søte bananer , grape og pasjonsfrukter ( kjøpe 25 pasjonsfrukter, som forsvant fort ). Neste dag seig vi langs Domenica forbi Rossau, til The Beach Hotell rett nord av Sofriere. Det e jo bråjupt langs kysten her, men her var det lagt ut bøyer. ( kosta 20 EC ) veldig greit. Vi trengte diesel, og waterboysen geleidet oss til ei kai litt sør av Rossau, hvor vi fikk fylt opp igjen. Så bar det sørover til Saint Piere på Martinique og hit til Sainte Anne, som blir denne reisens sydligste pungt.  Nu skal vi feriere oss sakte nordover igjen, og forhåpentligvis nå BVI. Vi spiser god mat, soler, bader og har det helt fortreffelig. Varmen er ikke plagsom, og vannet er deilig.

Vennlig hilsen

Rolf Mathiassen

Telef 00881622436256

Telef 004741431807

Mail rolf-mat {CHANGE TO AT} online {DOT} no

for å sende meldinger på satelitt telefonen om du har noen kjente hjemme som vil gi en hilsen til dere underveis kan dette gjøres fra http://messaging.iridium.com/