Dag 2 mot Azorene!

Safari
Fri 7 May 2010 09:45
Hei alle sammen :-)
20:08.23N 062:47.32W (posisjon 1200 UTC)

Håper alt står bra til!
Her ute på bøljan blå, har vi det bare bra ombord i Safari :-)
Avreise var i går klokken 1000 lokal tid, så nå har vi seilt i snart 24 timer...
Det har vært en del sjø og vindbyger, men ikke mer enn at vi har det komfortabelt ombord med to rev i storseilet og hardværsfokk istede for genua. Vi liker å være føre var ombord vet dere :-) Vi har allikevel lagt bak oss 125 nm, og har en gjennomsnittsfart på 6-7 knop. Veldig fornøyde med det!

Ca klokken seks i morres (vi opererer med UTC tid nå, to timer bak dere...), fikk vi gnidd søvnen ut av øynene med noen skikkelige byger. Vi var forberedt på regn og byger etter værmeldingen...men, nå synes vi det holder! Regn, regn regn - øsende pøsende regn ;-) Vi trekker tilbake all klaging om at det var for varmt og tørt i Karibien!!
Bjørn sier det er viktig at vi får forberedt oss på sommer i norge igjen, hehe...

I natt har vi hatt tre timers vakter. En sover nede på lugar i 3 timer, en sover som bakvakt i cokcpit, og en sitter rorvakt, så roterer vi... Dette har fungert veldig bra, så vi fortsetter med dette. Nå tar Lars seg en høneblud, jeg rapporterer/skriver mail og Bjørn sitter ut og er klissvåt i seildressen sin ;-) Snart blir det deilig egg og bacon til frokost!

Ellers kan vi stolte meddele at Safari har hatt to fisk ombord allerede! Tatt på Lars sine hjemmelagde blekkspruter :-) Først fikk vi en Barracuda like etter avreise i går, den slapp vi ut igjen. Deretter bet det på en stoooor Kingfish i skumringen. Den var nok rundt 5 kg og vi gleder oss til et herlig fiskemåltid i kveld!

Nå venter vi spent på værmeling og rapport fra de andre båtene, for å se hvordan de har det. Vi plotter de inn på kartet på veggen, slik at vi hele tiden vet hvem vi er nærmest osv...
"Tråget" har vi foreløpig ikke merket så mye til, kanskje "tråget har gått"?! :-)
I følge værrapportene kan vi forvente at det passerer oss i løpet av dagen, men tror ikke det vil gi så mye mer ving og byger enn det vi har hatt til nå. Det er så deilig å ha en meterolog med på laget! Frivind er utrolig dyktig og presis!

Litt fakta...
Fart: 6-7 kn
Kurs: 10 grader
Seilt distanse: 130 nm
Vind: 17-22 kn
Bølger: 1-2 m
Vær: overskyet og reng, foreløpig!
Seil: hardværsfokk og revet storseil
Posisjon: 20*07' N 62*47' V

Ønsker dere en kjempe fin helg!! Vi høres snart igjen :-)