Santa Uxia de Riveira

Axel Borchgrevink
Wed 4 Aug 2010 12:18
Onsdag 4. august 42:33.75 N 8:59.26 W

Vi ligger nå i Santa Uxia de Riveira (eler bare Riveira blant venner), den desidert styggeste byen vi har funnet hittil på Galicia-kysten. Men vi ligger bra i havna her, og det er en kjempelang sandstrand rett utenfor byen. Drar nok likevel videre senere i dag.

Torkel og Jane mønstret på på søndag, i Portosín. Mandag satte vi kursen et kort strekk over bukta, og la oss til anker utenfor Muros. Lunsj med spansk spekemat, soling, bading og avslapping ombord, til vi om kvelden satte oss i jolla og tøffet inn til Muros. Det var en utrolig flott liten by med trange, brolagte gater og smug der barn satt, lekte og sparket fotball mens større gutter på scootere kom farende forbi. Det var overbygde søyleganger langs fortauene, noen av de brattere gatene var brede trapper, og øverst lå en gammel steinkirke der vi kom inn til messen (vi var antagelig de yngste deltagerne, og om vi ikke teller med presten og hjelperen hans, så økte vel Torkel og jeg det mannlige antallet med 200% den stunden vi var innom). Vi spiste på et enkelt men overfylt sted, og hadde stadig ikke lært oss at vi ikke behøver å bestille en rett til hver: Jane fikk en middels garnfangst med sardiner, jeg en halv kvadratmeter kalvefilet, mens Torkel fikk jackpot - en blandet grill-anretning der det så ut til at dyrebestanden fra et middels norsk småbruk var gått med. Nytelsen av måltidet ble litt dempet av tanken på tilbaketuren i den lille jolla - omtrent en kilometer, denne gangen mot vind og bølger. Men turen gikk med overraskende lite sprut, og vi kom tilbake til båten rundt midnatt, gode og fornøyde på alle måter.

I går hadde vi en lengre seilas, utaskjærs før vi kom inn neste ría: Ría de Arosa. Været var som det har vært hver dag her i Spania: strålende solskinn fra skyfri himmel og mye vind fra nord-nord-øst. Torkel nektet å slippe rattet de første fem timene, og koste seg mens båten fosset unna i bølgene. Jane var i utgangspunktet litt mer skeptisk til de samme bølgene, men etter at antisjøsyke-pressbåndene rundt håndleddene var på plass kunne hun også nyte turen.

Blant de store problemene som følger med å seile på disse breddegradene - som inkluderer solbrenthet, har akkurat gjennomført fullt hudskifte på ryggen - er kampen mot fluene blitt viet mye oppmerksomhet. Det begynte med et par fluer som surret under dekk etter at vi hadde vært i Spania noen dager, og før vi rakk å tenke over det var det plutselig hele tiden noen som surret rundt hodet ditt og satte seg ned ubedt både her og der. I Portosín gikk Henrik og jeg til krig, og utstyrte oss med en snedig gift, som skulle virke seksuelt tiltrekkende på fluene. Etter å ha hatt den stående framme et par dager, kombinert med aktiv fluesmekking og åpning av luker foran og bak så kulingen fikk fri ferdsel gjennom båten, var flueproblemet så og si løst - trodde jeg. For bestanden har tatt seg opp igjen. Vi har derfor intensivert kampen igjen, og har på ny redusert antallet, men er stadig et stykke unna den endelige løsning. Historien vil vise hvem som vinner denne tvekampen på liv og død mellom menneske og insekt.

Nå skal vi en tur på stranda (dvs Torkel og Jane er alt gått i forveien), før vi kaster loss og begir oss rundt neste odde, der det etter ryktene skal være en ny fin by (i motsetning til Riveira som altså neppe har fått så mange arkitektur- og byplanleggingspriser).