Marina Rubicón, Lanzarote

Axel Borchgrevink
Mon 11 Oct 2010 14:58
Mandag 11. oktober 28:51.5N 13:49W

Vi bestemte oss litt brått for å dra fra Madeira på torsdag, for å komme i forkant av dønningene fra en kraftig storm som passerte noen hundre mil nord for oss. Bølgene var meldt å komme opp i seks til åtte meter rundt Madeira. Værmeldingene spådde frisk vind det første døgnet mot Kanariøyene, og mindre vind etter det. Og det viste seg helt riktig. Vi hadde rundt 10 sekundmeter til ut på ettermiddagen fredag, og gjorde fin fart for bare fokka - mesteparten av tiden med en del av den innrullet.

Selv om vi unngikk de meldte kjempebølgene fikk vi en del sjø likevel. Alona har mange gode egenskaper som seilbåt, men blir sprelsk i bølger, så vi fikk gynget oss godt. På den positive siden fikk vi en god test av reparasjonen etter grunnstøtingen og tettingen jeg gjorde langs relingslisten før jeg dro hjemmefra, og begge deler besto prøvelsene med glans. Men den kvinnelige delen av mannskapet slet med sjøsyke, og hadde det ikke så godt når hun satt vakt på natta. Det hjalp da dr. Cecilie til slutt bet i det sure eplet og tok medisinen sin. Da ble det slutt på mating av krabber, og hun fikk apetitten tilbake. Humøret hadde hun på et eller annet vis beholdt hele tiden.

Tilløp til dramatikk ble det da vi ut på dagen fredag, når vinden hadde avtatt en del, skulle rulle ut hele fokka. På et eller annet vis hadde hempen i toppen av seilet, som brukes til å heise det opp med, blitt slitt over. Når seilet ikke lenger var rullet noen ganger rundt forstaget, så skle det langsomt ned, og ut i havet. Heldigvis gikk det greit å hale det opp på dekk, og vi fikk stuet det ned i forpiggen gjennom forluka. Selv om jeg hadde en fokk til, kunne vi ikke få heist den, for fallet hang igjen i mastetoppen, og en klatretur i masten var ikke fristende i bølgene. I stedet heiste vi storseilet, med et par rev satt, og kunne etter kort tid fortsette, uten å tape så mye tid eller fart på dette seilskiftet.

Lørdagen kom med enda mindre vind, og vi hadde en flott seilas gjennom dagen, med mannskap og båt i fin form, solskinn og god stemning. Rundt midnatt var vi vel fortøyd i Marina Rúbicon. Vi leide sykler, fikk sett en del av lavalandskapet på øya, og badet på Papagayo-stranda. Mandag hadde Tor-Arve og skipperen temporitt til El Golfo. En fin tur, selv om T-A unnlot å vise den rette respekten for skipperen og dro fra i motvinden det siste stykket.