Cabo de São Vicente

Axel Borchgrevink
Sat 11 Sep 2010 10:06

Fredag 10. september 37:09.3N 009:00.19W

Går for motor, siste strekket langs Portugalkysten. Ca fire timer igjen til Lagos, dit Harald kommer i morgen. Sannsynligvis setter vi ut mot Madeira søndag formiddag. Har allerede vært underveis åtte timer i dag. Har kost meg i solskinn og forholdsvis flatt hav, ligget på jolla på fordekket og lest, forberedt forskjellige småting til nytt havstrekk, prøvd å ta bilder av delfinene som stadig vekk er svømmer rundt og under båten, uten veldig stor suksess. Men litt irriterende med så lite vind. Riktignok blåste det nok til å slå av motoren i to timer, og det var fint, men disse strekkene langs Portugal har vært preget av litt for lite vind. De andre dagene har jeg insistert på å seile selv om det går langsomt, men i dag er jeg avhengig av å komme fram.

Seilmessig var den flotteste dagen i går, da jeg dro fra Lisboa. Etter å ha motret ut elva fikk jeg opp gennakeren utaskjærs. Presterte faktisk å bake brød mens jeg seilte med gennaker - ikke verst for en soloseiler. Etterhvert som det frisknet på ble det vanskeligere å holde stø kurs, og jeg fikk gennakeren ned og fortsatte for redusert seilføring. Gjorde god fart, så 9-tallet på loggen en rekke ganger, til og med med rev i storseilet og bare en liten flik av fokka ute. Mens båten surfet nedover bølgene, og jeg rattet som bare for å holde kursen, kom delfiner skjærende inn rett foran baugen, så det så ut som om de måtte bli påseilet (!). Men selvfølgelig kolliderte vi aldri.

Gleden over å seile er ikke blitt borte etter noen tusen nautiske mil. Jeg gleder meg når båten går bra etter forholdene, enten det dreier seg om lettvindsgliding gjennom vannet eller frisk surfing. Henrik spurte meg en gang om hva jeg liker så godt med å være i båt, og jeg klarte aldri å gi ham noe godt svar. Noe av grunnen til at jeg ikke fikk gjort det er nok at det er så mange forskjellige elementer ved det. Men gleden over en velbalansert båt som glir så fort og behagelig gjennom vannet som forholdene tillater, den omfatter både tilfredshet med fartøy, mannskap og harmonien med omgivelsene... Nei nå begynner jeg visst å skli ut - skal stramme meg opp.

På tirsdag var det landskamp Norge - Portugal, og jeg hadde gledet meg til å se den på en pub i Lisboa. Jeg gjorde forsåvidt det, men det ble ikke helt som jeg hadde tenkt. Et par timer før kampen traff jeg Erik og Britt som seiler båten med det velklingende navnet Harry Z. (Forgjengeren, en skjærgårdsjeep mye brukt i fuktige anledninger, het visstnok Harry Drekt). De hadde avtalt å se kampen sammen med noen andre nordmenn på en fotballpub de visste om, og jeg tok følge med dem dit bort. Der, viste det seg, var det samlingsplass for alle nordmenn i Lisboa - i alle fall virket det slik. Ved åtte forskjellige bord i annen etasje satt det bare nordmenn, og det var visst enda flere i etasjen under. Det ble en hyggelig kveld (og etterhvert ganske sent), men den planlagte tilfredsstillelsen ved å sitte blant portugisere og se Drillo stjele nok en seier, den fikk jeg ikke.

Portugal har vært fint. Utrolig mange flotte småbyer, og selvfølgelig også de store, Lisboa og Porto. Jobber med portugisisken, og skal fortsette med det på Madeira, Kapp Verde og Azorene. Kunne gjerne hatt mer tid på dette strekket - men på den annen side skal det bli fint med litt  havkryssing igjen. Satser på å få sendt denne blog'en i kveld fra Lagos heller enn å rigge til satelittelefonen nå. Beklager at den dermed ikke blir helt ferskvare, men den er i alle fall skrevet underveis. Kan fortelle at Kapp San Vicente nå er kommeyt fram fra disen, og står der dramatisk med bratte klipper og frittstående steiner utenfor.

Etterskrift: Kom så sent fram til Lagos at jeg måtte vente til i dag med å gå inn i marinaen. Vippebroen som åpånes for å slippe båter ut og inn ble ikke åpnet så sent på kvelden. Dermed heller ikke netttilgang før nå. Til gjengjeld hadde jeg en flott seilas etter runding av kappet, med fin vind, solnedgang, etterhvert stjerneklart, og lydbok av Knut Nærum på stereoen.