Nazaré

Alona
Axel Borchgrevink
Sat 4 Sep 2010 17:37
Play slideshow Play slideshow Save all photos Save all photos Want to save all these photos at once? Learn how
Online pictures are available for 30 days

Lørdag 4. september 39:35 N 09:04.5

Siden jeg kom til A Coruña for seks uker siden har jeg beveget meg så langsomt at Alona nesten kunne omdøpes til Iberiasneglen. Men i går hadde jeg da et lengre strekk, drøye 60 mil fra Aveiro og hit. Flott dag på sjøen til tross for litt lite vind. Når jeg bestemte meg for ikke å gå inn til Figueira de Foz, i praksis det eneste alternativet på dette kyststrekket , var det klart at det ville bli sent før jeg kom fram. Og enda senere ble det... Etter at det ble mørkt stilnet vinden nesten helt. Hadde ikke lyst til å starte motoren i mørket på grunn av alle garnbøyene her: å få linene fra en av dem i propellen om natten alene er ingen drømmesituasjon. Så jeg fortsatte å seile, flere timer lå farten og vippet litt over og litt under 2 knop. Men det var flott, en lun liten bris, rolige dønninger, stjerneklart, lys av morild i kjølvannet. Jeg koste meg med pastamiddag og musikk på stereoen. Til slutt fikk jeg imidlertid nok av det sedate tempoet og seilene som slo ettersom båten gynget i bølgene og startet motoren. Satt den siste timen på hyttetaket og speidet forover inn i natta etter garnbøyer, med lyssterk kikkert og et spedt lys fra lanternene. To ganger gled de forbi på bare ti meters avstand. Den ene så jeg ikke før vi nesten hadde passert. Men jeg kom fram til Nazaré uten problemer, og ankret opp utenfor stranda. Etter to forsøk var jeg fornøyd med plassen, og krøp til køys kl tre på morgenkvisten.

Det gynget forferdelig for anker, til tider nesten så det var vanskelig å sove. I dag har jeg beveget meg inn til marinaen, der båten ligger stille, og jeg har trådløst internett. (Og med dagsmarsjer i snegletempo igjen.)

Lå et par dager for anker i Ría de Aveiro, som er et digert våtmarksområde der tidevannet går inn og ut, innenfor en ganske smal innseiling. Det er dyp kanal og havn for store båter der inne, så det er ikke så smalt at det er vanskelig for Alona. Jeg ankret opp i bukta Bahía de Saõ Jacinto, med en liten by med palmer og restauranter på den ene siden, og utsikt til de store skipene som la til på den andre siden av kanalen. Hadde en flott jolletur fire nautiske mil inn kanalen til byen Aveiro, som omtaler seg som Portugals Venezia. Det er selvfølgelig en overdrivelse, men byen har flotte kanaler, og tradisjonelle båter som kan minne om gondoler. Å besøke byen pr jolle var en flott måte å bese den på.
Skal prøve å få inn et par bilder igjen. En norsk seiler i Bayona forklarte meg at det går an å få dem større enn mine tidligere forsøk - vi får se hvordan det ender opp.

Nå ble jeg invitert over på et glass vin hos naboen, så jeg slutter her.