Kinsale

Axel Borchgrevink
Thu 15 Jul 2010 20:08
Torsdag 15. juli 051:42.1 N 008:31.1 W

Alona er nå kommet til Kinsale, en hyggelig liten fiske- og turistlandsby sør i Irland. Været er grått men nå er det sluttet å regne. Vi - Bente, Henrik og Axel - kom hit i går, etter to lange seilstrekk fra Dublin. Første etappe, på mandag, gikk for motor, ettersom det var lite vind. Fjorten timers motring, tildels i ganske fint vær, fikk oss til Kilmore Quay. I mitt hjemlige seilfarvann har jeg aldri behøvd å tenke tidevann, men etter at jeg kom til Skottlands vestkyst har jeg innsett at det er en faktor å ta hensyn til. Ikke minst merket Audun og jeg det når vi hadde tre til fem knops motstrøm på vei til Crinan. Litt flinkere er jeg blitt underveis, og nå hadde vi strømmen med oss på de heftigste punktene. Strøm medregnet holdt vi tidvis ti knop underveis til Kilmore. Dessverre går det ikke å ha strømmen med seg hele tiden på en så lang etappe, og det var også en stund farten var nede i bare tre knop. Men motstrøm, og særlig kraftig motstrøm, hadde vi bare en kort stund.

Bentes bursdag ble feiret med en rolig dag i Kilmore, før vi i går tok et nytt langt strekk. I går hadde vi vind, og suste av gårde i fint driv, i vær som vekslet fra solskinn til regnbyger. For å unngå motstrøm startet vi kl fem om morgenen, men var likevel ikke i havn før nærmere syv om kvelden. Da smakte det godt med ankerdram og middag, godt fortøyd. Etterpå var vi på pub med irsk visesanger, som de gode turistene vi er.