Nordsjøen - dag 3

Kurs: 078 grader, 5,1 kn SOG
Vind SØ , 9 kn
Trykk 1010
Skyer: Sol og lettskyet pent vær
Temperatur: 18 C i luften og 15 C i vannet
Bølger: 1,5 meter
Utseilt distanse siste døgn: 126 nm i luftlinje
Distanse til Farsund: 108 nm

I natt kom vi inn i norsk sektor, men det feiret vi ikke for velkomstkommiteen hadde ordnet med regn og liten kuling rett i mot. Er dette typisk norsk sommervær? I så fall forklarer det hvorfor det er så mange norske seilere som drar på langtur mot varmere farvann. Vinden gjorde at vi satte baugen sydover og var nesten innom dansk sektor, og derifra er det ikke langt til både tysk og Nederlands økonomisk sektor - som det heter. Det er forøvrig ganske pussige grenser mellom de ulike landene her ute og de som forhandlet frem dem må ha hatt det ganske morsomt. Danskene kom ikke særlig bra ut av de forhandlingene, men de har vel nok sjøbunn å passe på rundt Grønland og Færøyene. I det området vi har seilt ser det ut som britene trakk vinnerloddet, for på britisk side sto oljeplattformene på rekke og rad helt inn til norsk sektor. På norsk side har vi ikke sett noen.

I tillegg til at det har vært folksomt med båter og plattformer hadde vi i går to delfiner som fulgte oss hele dagen og innimellom fikk vi besøk av mange flere. Disse delfinene var ikke så lekne og spretne, men større, kraftigere og mer utholdene enn sine sydlandske slektninger - akkurat som norske menn.

Det første døgnet ut fra Skottland hadde vi flott vær og ganske bra forhold, mens det siste døgnet har vært preget av vinden forfra som til tider var ganske frisk. I dag morges seilte vi rett inn i senteret av et lavtrykk som er på vei opp Nordsjøen. Det hadde vi planlagt for nord av lavtrykksentrumet blåser det stiv kuling fra øst. Når valget sto mellom noen timer med lite vind og regn eller stiv kuling rett i mot var valget enkelt. Midt inne i lavtrykket kom vinden fra alle mulige kanter og vi satte til slutt på motoren for å finne igjen retningssansen etter å ha seilt en del luper i alle mulige retninger. Vi synes vi har bra fart i båten og seiler til tider ganske fort, men det stemmer dårlig med den distansen vi har lagt bak oss det siste døgnet. Det er tydelig at vi savner den fintrimmingen av seilene som Mathias tar seg av. Spesielt om natten har han vært savnet. Det blir lange, og nå kalde vakter på oss som er igjen ombord.

Mathias reiste hjem fra Dublin for å "ta seg av huset" slik at det er klart til vi kommer hjem. Vi mistenker at han bruker det meste av tiden på data, mopeder og det som verre er, og må sende han instrukser om oppgaver som skal utføres. Forleden minnet vi han om at det var på høy tid å klippe plenen og rydde i hagen. Når det var gjort skulle han sende oss en melding om at det var utført. Da vi i går fikk nedenforstående melding skjønner vi at et år til sjøs har satt sine spor.

----- Original Message -----

Temperatur: 20 C i luften og 17 C i vannet
Bølger: 0,1 meter
Utseilt distanse siste døgn: 1,7 nm

Har stø kurs mens jeg kjører forbi ripsbusken på babord med full motor. Er ganske slitsomt å holde på sånn, særlig når den gamle motoren kveles i de aller høyeste "bølgene" på 30(c)m. Da jeg runder "Færder fyr" som står midt i hagen stopper motoren helt og vil ikke starte. Jeg sjekker bensintanken og det er på tide å fylle. Etter å ha "seilt" 20 runder var jeg endelig i mål. Men resultatet var ikke helt som det skulle, så jeg tok 20 nye runder på "regattabanen". Når jeg hadde lagt "båten" til kai, begynte jeg å "skrubbe dekket" (rake) men, etter å ha stått ute i solen i to timer allerede ga jeg opp ganske fort.

Hei!!
Høres ut som om dere har det gøy, og at det er mye å holde øye med på ferden over Nordsjøen.
Håper det går fint at jeg ikke er der og tar min 12 timers vakt mens dere sover hele natten. Men Madeleine har vel tatt over min rolle der =P