Skottland

Ole Jakob Hartvigsen
Fri 9 Jul 2010 21:27
56.05.457n 005.33.277w

Vi har ikke kunne koble oss opp på nett så her på siden vår er det blitt heller skralt med info. Irriterende greier når ting ikke fungerer. Må få noen til å kikke på dataproblemene. Har blitt for mange timer med trykking på pc uten at vi har kommet noe skritt videre. Har noen gode tips ang. oppkobling av wl 400 til windiws 7 ,gi et ord.

Her er et lite sammendrag av turen så langt.

Overfarten til Skottland gikk ganske greit værmessig, det ble et døgn med varierende vind noe som medførte seil opp seil ned. Gennakker opp gennakker ned. Døgn 2 fikk vi flott vind 16 - 20 knop på slør skarp slør. Flott fart. ut på ettermiddagen seilte vi oss inn i tykk tåke, denne lå som en kald klam hånd over oss til ut på kvelden/natten. Utrolig med så tykk tåke i såpass mye vind.
Siste døgnet ble motvind og stampesjø, ikke mye morro.

Eller fikk vi besøk av en flokk delfiner som svømte rund oss i en 5 minutters tid. Vakkert å se på disse grasiøse dyrene. Traff på en annen flokk på vei inn til Inverness. Her opserverte vi også mye sel.

I Inverness ble vi tatt godt i mot av 2 båter fra Bergensområde Dina fra os og Serenity. Vi har nå seil sammen med begge båtene gjennom Caledinian kanalen.

Caledonian kanalen var en artig og flott opplevelse. For å komme oss gjennom landet fra øst til vest kreves en god del sluser. Gøy i begynnelsen en smule kjedelig på slutten. Vi lå i Fort Augustus og i Fort William.Her var Fort augustus en klar vinner,trivelig sted.

I Fort Williham tok vi turen opp på Ben Nevis som er øyguppens høyeste fjelltopp. Var nok litt lenger tur enn forventet, kjenner det i føttene ennå. Ble snytt for utsikten da toppen var innhyllet i tåke.

Vi kom til Obam i går 3006-10. Blåste opp i det vi ankom Oban yacht club. Utrolig nok klarte vi å kapre den siste ledige fortøyningsbøyen. Værmeldingen for dagen fremover er heller dårlig så vi for se hver lenge vi blir her, Koselig sted. Pernille og Lisbeth er på kikke tur i byen.

Trøtte men glade seileren i sealock i Inverness
Til ankeres på Loch Ness
pernille prøvde fiskelykken i lock Ness. Fangsten ble 2 ørreter
På vei inn i slusene i Fort Augustus
Sluseslask
Pernille og lasse med fish and chips
Mannskapet på Jazz Serenity og Dina fra Os
Langs Caledonien kalalen
I startgropen til å bestige Ben Nevis
På vei opp. Vi brukte 2 timer og 30 min. til topps. desverre var toppen innhyllet i tåke sp utsikt ble det ikke
Ved innseilingen til Crinan kanalen
Koselige hus langs bredden av kanalen
I kanalen er det en god del manuelle sluser. Disse måtte vi betjene selv. Her gjorde Morten ,Lasse og Pernille en kjempejobb. Lisbeth og jeg tok oss av båten. Slusegjengen opererte sluseporter og vann.
Trøtte karer etter endt økt.
 Turen har gått videre til Crinan kanalen. Det ble motorseiling sydover i vind mellom 25 til 30 knop, flott temp, Alt i alt en fin dag på sjøen. Vi kom inn i Crinan kanalen i går ettermiddag, koselig sted. Virker som kanalen er forholdsvis trang og GRUNN. føler vi subber bunn. Ikke å anbefale for båter med vår dybde. Etter å ha fullført kanalen sitter jeg igjen med et inntykk som sier, ok og ha vært der men en gang er nok.
Etter Crinal kanalen seilte vi videre mot Arran og havnen Lamlash. Turen gikk for seil i tildels flott vind. For andre som skal seile samme område vær ops på fallvinde.r Disse kom som troll ut av eske. Vi fikk en runddans da vinden økte på fra 12 knop til 33 knop på et øyeblikk og ingen var i cocpite. Fallvindene kom jevnt og trutt hele turen ned.

Her i Lamlash hvor vi ligger på bøye  fikk vi et døgn med en god del vind og humpete forhold ombord.
I dag 0707 har vi hatt et besøk på Brodick Castel hyggelig tur. Artig å se hvordan adelen har hatt det.
I morgen tidlig seiler vi videre til Dublin sammen med Serenity. Dina fra os seiler til isle of man.