Direction Island, Cocos Keeling (AU)

Flow
Sun 1 Sep 2013 03:26
12:05.48S 096:52.89E I går, lørdag, kl 1425 (UTC +6.5), ankret vi opp utenfor Direction Island på Cocos Keeling. Det var deilig å komme til havn, for siste døgn var masete med byger og mye vind. Slitsomt. Så slitsomt at vi helt glemte å fiske. Vi kalte opp Hero da vi nærmet oss for å få siste oppdatering på forholdene under innseilingen og ankringen. Da fikk vi høre av Selma at “Frida” var på plass. “Frida” traff vi første gang på Capp Verde og siste gang på Bora Bora, så vi gledet oss til å se Frank igjen. Han hadde tatt med seg Martinus, som vi også kjenner fra han seilte i Karibien på en annen båt. Da vi kom fram til ankringen kunne vi se nok en norsk båt. Og to finske. Det ligger faktisk fire norske båter “in the middle of nowhere in Indian Ocean”! Dette er den siste atoll vi kommer til å besøke på denne reisen, og vi gleder oss allerede til å finne fram snorkel og dykkemaske. Da vi snakket med Hero på VHF da vi skulle inn hadde Magnus bare en ting å komme med. "Black tip". Og ganske riktig; da vi siklet rundt for å slippe ankeret, sirklet flere Black tip sharks under oss. Det var for øvrig litt spenning da vi skulle slippe ankeret, for da jeg skulle posisjonere båten i en gunstig posisjon for å slippe ankeret tilstrekkelig unna alle de andre båtene, hadde jeg plutselig ingen kraft fra motoren. Det ristet som bare det men det var ikke noe hjelp i motoren. Det ante meg at det var kommet noe i propellen, så vi måtte bare slippe ankeret der og da og håpe på det beste. Det ble litt nærme Hero, men ikke så helt galt. Camilla hoppet i vannet, og ganske riktig var det en diger rissekk som hadde surret seg rundt akslingen. Det tok litt tid og få skåret skiten løs, men så var vi fri igjen.