Namihani
Orvo Siimestö
Wed 2 Jun 2010 15:24

Namihani Biskajalle

Uudet gastit Pepe Tevä ja Ilpo Palomäki ja allekirjoittanut saapuivat perille kaikin puolin onnistuneen kolmiosaisen lentomatkan jälkeen a Corunan kentälle ja matkatavaratkin myös.
Orvo oli vuokra-autolla vastassa. Rengasrikko matkalla ja hannuhanhimaisen tapansa mukaan Orvo teki sen rengasliikeen edustalla, joten avun saanti oli käden ulottuvilla. Illalla söimme Baionassa todella hyvän kalaillallisen paikallisessa ravintolassa. Paikkakunta tuntuu olevan täynnä nimenomaan kalaravitoloita.
Aamulla aloimme valmistella lähtöä ja siihen kuuluu tietenkin moottorin koekäyttö, joka paljasti vakavan vaurion pakoputkistossa. Pakoputkeen jäähdytysvettä tuovan putken liitoksesta vuoti vettä reilusti. No niin ajattelin minä heti. Oli lauantai aamupäivä eikä apua saa mistään ennen maanantaita ja varaosan saaminen yli 20 v vanhaan Perkinsiin ei ole kaikkein helpoin tehtävä. Siinä meni paluumatkan lentolippu hukkaan Lontoosta, samoin Katjalle on varattu tulolento Lontooseen samaksi päiväksi. Miehistön insinööritason jäsenet jouduimme jättämään veneeseen ja lähdin Orvon kartanlukijaksi palauttamaan autoa Vigoon. Manasimme koko matkan huonoa onneamme yrittäessämme löytää takaisin autovuokraamolle.
Paluumatkalla soittaessamme veneelle kuulimme moottorin oleva tunnin kuluttua valmis. Insinöörit
olivat kierreleet rannan kaupoissa etsimässä jotakin millä n 1 x 1.5 cm:n halkeama saataisiin tukittua. Aivan uskomaton tulos niillä välineillä. Suuri kiitos kuuluu Ilpolle eli veneen miehistöön kannattaa ottaa mukaan konerakennusinsinööri , sen me ainakin opimme tästä episodista. Moottori on nyt pelannut aivan hyvin kun lähdimme illansuussa liikeelle ja olemme puksutelleet lähes koko matkan, vain muutaman tunnin ajan oli purjeet ylhäällä.
Olemme sivuttaneet Luoteis-Espanjan niemenkärjen aamulla ja Biskaja näyttää lempeät puolensa, mitä nyt hieman tihutteli ja oli sumuista, nyt aurinko yrittelee paistaa.
Todennäköisesti saamme nauttia moottorin äänestä pitempääkin, sillä heikköja tuulia on luvassa useille päiville.
Terveiset kaikilta ja kiitos kun jaksoit lukea näin pitkälle.