Hollannissa

Sun 12 Jul 2009 17:25
53:00.633N 04:48.731E

Terveiset Hollannista!

Namihani on juuri lähtenyt Texel-saarelta,Oudeschildin satamasta kohti seuraavaa päämäärää. Legistä Kiel-Southampton on nyt takana vajaa puolet, ja loput olisi tarkoitus nykäistä tällä purjehduksella. Toivottavasti sään haltijat suosivat. Edellisellä pätkällä ei keli ollut, miten sen sanoisi, niin hirveän hyvä.

Yövyttyämme Kielin kanavan länsipäässä Brunsbuettelissä, lähdimme perjantaiaamuna kello kuuden maissa kohti läntisempiä alueita. Virta vei meitä kovaa vauhtia (yli 10 solmua parhaimmillaan). Tuulta piisasi ison osan matkasta 15 metriä sekunnissa, ja vastaan tietenkin. Lisäksi toki satoi, kuten kunnon kesäkeliin kuuluu. No, eipähän tullut turhaan mukaan niitä seitsemää kerrosta asuja. Tulipahan lisäksi todettua, ettei ärjyvässä pohjanmeressä ole mitään sen kummempaa kuin muissakaan merissä. Aallokko oli toki aika terävää, ristiaallokkomaista jne. Mutta, hienointa oli todeta että Namihani selvitti nuo kevyesti - ikavästä allokosta huolimatta veneen meno oli erittäin pehmeää, rauhallista ja, jos nyt näin voi sanoa, niin tavallaan aika miellyttävää. Pieniä ongelmia toki matkaan sisältyi, mm. tuulimittarin hajoaminen ja tukkoon mennyt vessan tyhjennysputki. Seuraavana päivänä onneksi tuuli helpotti, ja kuinkas ollakkaan, viimeiset tunnit lauantai-ilta ennen saapumista Hollannin Den Helderiin ajoimme koneella. Perillä olimme sunnuntaiaamuna klo 0100.

Sataman palvelut todettiin hieman kehnoiksi, ja lähistöllä oli parempi satama Oudeschild. Tärkeimpänä septitankin imutyhjennysmahdollisuus. Sinne siis hurautimme alle tunnissa aamulla, ja perillä totesimme sataman erinomaiseksi. Siisti, uudehko, täydellisesti varusteltu. Jos olisi lapsia mukana, niin hekin olisivat viihtyneet leikkipaikoilla. Tätä satamaa siis voi suositella muille matkaajille. Päivän ohjelmaan kuului septitankin letkujen tutkiminen ja rassaus Kippari Orvon johdolla. Tukos paikallistettiin mutta täysin puhtaaksi sitä saatu rassaamalla, sillä se sijaitsi läpivientiventtiilissä. Toimenpiteen jälkeen testasimme järjestelmää pelonsekaisin tuntein. Muutaman pumppauksen jälkeen kuului PUM! Letku ei hajonnut, vaan tukos lähti liikkeelle ja röörit oli vapaat. Taas siis räjähdys veneessä. Tällä kertaa ei palkintona ollut oikeaoppista GT:tä, vaan suuri helpotus kaikkien mielessä. Aah. (No, toki viskitkin otettiin asian kunniaksi.)

Nyt on siis kokka kohti Englantia, jonne toivottavasti saavumme ti-iltana. Näin koska seuraava miehistön vaihtopäivä on ke 15.5. ja siitä ei olisi kiva luistaa.

Ohessa muutama kuva:
1. Tältä se sääennuste keskimäärin näyttää. Tuulen kovuus vaihtelee, suunta ei.