st lucia en de grenadines

Meneldor logboek
Lestraden
Tue 27 Dec 2011 22:06
27:12.11, “14:35.92N 61:04.14W”

De week is alweer om, wat gaat de tijd toch snel!
In st Lucia hebben mama en ik een planning gemaakt voor aankomende weken, met welke eilanden we aan willen doen en welke eilanden gevaarlijk zijn en dus vermeden moeten worden.
Albert zijn verjaardag hebben we nog in st Lucia gevierd. Wat wilde Albert op zijn verjaardag doen: papa ik zou zo graag een lekker stukje willen zeilen...(hadden we nog niet gedaanKnipogende emoticon). We lagen nog in st Lucia omdat er erg veel wind was, maar om toch even te voelen hoe het op zee was zijn we een paar uurtjes gaan varen. Het was vooral heel gaaf, maar wel hele hoge golven dus toen we in de haven terug waren zat iedereen wat rustiger en had er vrede mee dat we nog niet konden vertrekken naar een onbekende ankerplaats.

Vlak voor vertrek moesten de pavoiseervlaggetjes opgeruimd worden, na zo lang wapperen was een kleine reparatie nodig.

Aan de zuidkant van st Lucia werd over de marifoon geroepen, HELP HELP, I need fuel.... later bleek dat het een zeilboot was die geen zeilen had en ook geen motor die het deed dus hij dreef langzaam de oceaan op. Wij waren pas anderhalf uur later bij deze boot, op dat moment was er al hulp onderweg... we beseften wel dat je hier dus beter niet in nood kan zitten.
Nog geen uur later word ik uit mijn bed geroepen want de Lancelot heeft een MAYDAY afgegeven. Lancelot is een boot die ook aan de ARC mee heeft gedaan en op dit moment zaten de Girls for Sail erop (5 girls). Ze lagen niet ver van ons vandaan dus Albert heeft hen meteen beantwoord. De roerkabel was gebroken en het noodroer konden ze niet zo heel snel vinden. De boot draaide alle kanten op en de zee en wind werd er niet minder op. Wij zijn naar ze toe gevaren, op dat moment hadden ze een noodroer gefikst. Zij hebben de zeilen naar beneden gehaald en wij zijn dicht bij hen in de buurt gebleven voor het geval er iets mis ging. Wij konden niet heel veel doen behalve de morele steun en in de gaten houden of er niemand over boord viel. De dames hebben het heel knap gedaan, want het was absoluut niet makkelijk op het voordek met 36 knopen wind, regen en echt hoge golven. Na een uur waren alle zeilen naar beneden, die ook niet heel meer waren en konden ze op de motor doorvaren naar st Vincent. Wij zijn toen ook weer verder gegaan en het is gelukkig goed afgelopen.

Later hoorden we dat de ellende van de Girls for Sail nog niet over was. In st Vincent is de boot helemaal leeg geroofd terwijl zij 100 meter verder zaten te eten. De volgende ochtend is ook nog een bemanningslid gevallen en was verlamd, 2 wervels gebroken en is met een emergency flight terug naar Engeland. In het ziekenhuis op st Vincent hadden ze geen eten, drinken, wc papier ect. Echt een vreselijke 48 uur voor de Girls!

Wij hebben st Vincent overgeslagen omdat het ook crimineel aangeschreven staat. Het volgende eiland was Bequia, een baai waar we in moesten klaren bij de douane. Papa en Albert waren aan land gegaan en vonden het erg armoedig. ‘s Avond zaten we gezellig te borrelen en plots slaat er een katamaran los van zijn mooring. Jaja het was echt een hele rustige dag...

Zaterdag zijn we naar Mustique gevaren. Dat was echt paradise!! Het water was super helder, snorkelend kon je allemaal kleine gekleurde vissen zien! het leek wel een aquarium!!
‘s Avonds hebben we in het Cotton house kerstdiner gehad. Echt heel erg leuk, maar wel heel naders dan we gewend zijn..!

‘s Nachts rolden we bijna ons bed uit dus de volgende ochtend zijn we doorgevaren naar Tobago Cays. Een hele bijzondere plek, je ligt achter een rif en kijkt zo de oceaan op. Het rif houdt alle golven tegen. De cays staan bekend om de schilpadden, echt een heel gaaf gezicht!! Ze zijn ook echt wel groot, elke keer zie je een koppie boven komen. ‘s Nachts scheen albert met de zaklamp en zwom er een rog naast de boot!

Gisteren zijn we weer richting het noorden gaan varen en hebben ‘s nachts doorgevaren. We liggen nu op Martinique. Papa heeft een staartvin van een walvis gezien!!
Vannacht gaan we om 2 uur vertrekken aangezien er slecht weer aan komt en we met oud en nieuw op Antigua willen zijn. Ook moet het licht zijn als je bij een baai aan komt, dus een beetje plannen. Het weer is over het algemeen erg wisselvallig, de ene keer zon en geen wind, een uur later harde wind en regen... Het blijft dus opletten!