Atollen Tuvalov och atollen Rangiroa

Magnus & Annelie Kristiansson
Mon 27 Jun 2016 02:26

Position 14:58:102S 147:39:054W

Vi har många fina dagar här innanför revet. Utanför blåser det ”smådj…ar”  och stora ”fula” vågor. Vi har ankrat utanför ett resort-hotell dit vi tar dingen och tar oss en öl i lyxmiljö. En kväll åt vi middagsbuffe med inhemsk mat. Det blev underhållning senare på kvällen av byns ukulele-orkester och traditionell dans av kvinnor och barn med blommor i håret.

På andra sidan av atollen finns en lagun – den blå lagunen – dit vi tog en tripp en dag för att snorkla och se hajar. En motorbåt med 10 turister kördes dit på en timme i full fräs. Det var verkligen vykortsvackert. Vi njöt av miljön av och av småhajarna. Utanför lagunen cirkulerade massor av hajar runt båten – de var cirka 1-2 meter stora. Motorbåten gled igenom ett litet rev för att komma in i lagunen. Så bedårande vackert! Grunt turkost vatten med hundratals små baby hajar som var mellan 30 till 60 cm långa simmade runt benen på oss på 30 cm djupt vatten. Så söta hajar – arten kallades Lemon Shark.

Här var vi hela dagen och njöt av allt. Det bjöds på barbeque och även grillad nyfångad papegojfisk. De är så vackra och jag njuter så mycket av att se dem när jag snorklar så jag kunde ej äta dem. Tur var det för Magnus och Mike åt fisken och blev magsjuka dagen efter. Vilken dag att minnas förutom magsjukan!

Någon dag efter så tog vi oss till en pärlodling och fick oss undervisning om dessa vackra pärlor. Förr i världen dök männen djupt ned i vattnet och plockade upp tusentals ostron och någon gång fann de en pärla inuti. Men sedan kom man på att man kunde starta processen genom att stoppa in ett ”sandkorn” i musslan. Musslan bygger sedan på sandkornet och det bildas en pärla. Endast i denna del av världen finns denna mörka mussla som kan bygga dessa vackra svarta pärlor.

Man odlar ostron så att de kan bli cirka 12 cm i diameter. De skyddas genom att få leva i nätkorgar som skyddar dem genom många fiender som tex småfisk och krabbor. När de är fullvuxna tar man in dem i en liten ”fabrik” och öppnar de cirka en cm i ena ändan och med en fin pincett och desinfektionsmedel petar man in två små vita ”pärlor”. Nu börjar ostronet att sakta klä in det främmande föremålet. Det tar cirka 2-3 år eller mer beroende på hur stor man vill att pärlan skall bli. Det blir bara en pärla i varje ostron – den andra konstgjorda pärlan är ett trix man kommit på för att processen skall gå bättre. När ostronet har släppt ut den ena av de två vita pärlorna som placeras inuti den då vet man att den accepterat operationen och att ostronet då startar processen med att ”klä” den med sina fina svarta pärlemor. Det kostar från cirka 1000 kronor att köpa en bättre pärla.

Vi spenderade 20 dagar på två atoller som hette Tuvalov och Rangiroa. Nu är vårt nästa mål Tahiti. Dit är det cirka 2 dygns segling. På Tahiti kommer Mike och Grace att resa vidare. Efter 5 månader så skall de flyga till New Zeeland och Australien för att resa runt där och besöka släktingar i Australien men först skall vi tillsammans njuta av Tahiti.