British Virgin Islands

Sat 1 Mar 2014 12:48
British Virgin Islands  - Position 18:29:895N 64:21.606W

LÖRDAG 22 FEBRUARI

Lämnade vi Sint Maarten för att äntligen segla över till Jungfru öarna. BVI, Brittish virgin iland. Dit har jag längtat sedan vi kom ner hit i år. Öarna på vägen hit har vi besökt förra året men BVI är för oss en ny ö kedja. 60 stycken små öar, tätt intill varandra.
(Segelbåts uthyrarnas dröm)

Bestämde oss för att natt segla över hit till ön Gorda, där man kan klarera in.
Lämnade Sint Maarten kl 21.00 hade en ljuvligt fin segling med lagom vind och en fart på 6 knop.
Vi var så utvilade, hade svårt att sova när den andra hade sitt ""pass".
Halvmåne och så fina stjärnor att titta på.

Det är lite kusligt att dra upp ankaret i mörker och smyga förbi de andra ankrade båtarna och ge sig ut i det kolsvarta mörkret.Rakt ut i det okända. När genuan är på plats och allt glider fram emot vårt mål alltså ca 20 minuter senare, känns allt rätt.

Väl framme i staden Spanich town söndag förmiddag kl 12.00 blev det en lat dag ombord med många dopp i havet ifrån båten..
Måndag fm klarerade vi in, tog sedan en lunch på en lokal "sylta" med tupp, höna och två små kycklingar runt våra fötter medan vi åt vår mat. LYCKA!

Tog sedan en enkel taxi runt denna lilla ö. Taxi med flak med två bänkar utmed vardera sida. En fint tur på ett par timmar med Mr Lennie. Dagen avslutades med att vi fick följa med och hämta upp tio barn som slutat skolan för dagen,så fina ungar i sina skolkläder.
Ön är liten  med en vidunderligt vacker utsikt över stora delar av ö riket.

Nöjda kom vi hem med färska grönsaker så det blev en efterlängtad sallad till kvällsmat. Vi är bortskämda med grönsaker ifrån turkiet. Så karibiens frukt och grönsaker är en "gäspning" i jämnförelse med det. Smått och dyrt och litet utbud.

Underhållna av vatten sköldpaddor runt båten, tyvärr ej så nära att det blir bra bilder
10-15 meter ger inga bra
 fotografier.

Nästa morgon gick vi för motor runt en udde, till savanna beach, Öns längsta sandstrand.
Den ligger innanför ett långt korallrev, så vi fick "smyga" in försiktigt. På sjökartan finns en väg in innanför revet.Det var nervöst att gå in på så grunt vatten mellan korallrev ibland var det endast 1/2 meter under båten. Väl på plats var det fyra båtar till. Denna plats känns
HELT RÄTT!

Bländande vit sandstrand inte en människa på stranden, turkost vatten gröna vackra kullar runt om.Kan inte bli bättre.Det tog inte lång stund förrän jag utforskade omgivningarna runt båtens
under vattensvärld.

Tror att jag har varit fisk i något tidigare liv. Knubbsäl och sjölejon har jag blivit kallad tidigare, vem vet. Har en lina med en orange boll och dyk flagga efter mig när jag snorklar omkring så ingen båt kör över mig och styckar upp mig med propellern. Dessutom kan Magnus hitta mig snabbt när han tittar till "frugan".

Iförrgår fick jag med M på en timmes snorkling, fina fiskar och vackra växter men tyvärr har han inte öron som trivs i vatten. (Han har inte varit fisk i tidigare liv).

Jag känner stor lycka av att få snorkla omkring, och dessutom veta att vi skall vara här omkring i fyra hela veckor...

Magnus "pysslar" med radio apparater, städar i motor rummet, kart lägger kablar mm
Han är så envis och uthållig så han kommer att lyckas med att få bättre ljud i radion.
Det är jag övertygad om.