Galapagos vecka 2

Magnus & Annelie Kristiansson
Sun 3 Apr 2016 18:33

Position 0:45:53S 90:17:57W

San Cristobal har sin charm med alla dessa fräcka, söta, illaluktande sjölejon. För övrigt var staden  ganska trist men ren. Husen var ej målade eller renoverade.

Vi tog en taxi upp till en vulkankreater, en sötvattensjö som vi gick runt. Det är hett, vi svettas hela tiden inte bara dag utan alla dagar och alla nätter. Tufft! Lokalbefolkningen går i jeans o i tshirt. Grace och jag suckar och stönar men Magnus och Mike tiger och svettas.

Taxi dagen blev mycket trevlig. Vi besökte ett center för jättesköldpaddor och avslutade med bad vid en liten fin beach. Stora vågor så vi vältra de oss som sjölejon.

Det var lite bränsleproblem tidigare men det verkar ha löst sig nu. När vi förlyttade oss till nästa ö valde vi att gå för motor för att test att systemen fungerade  det gjorde det. Klockan ett kom vi fram till en ny ö. Spännande!

På den ö är det mer modernt, renoverat och turistfint. Alla de stora turistbåtarna utgår härifrån, alltså mer turister. Området där båtarna ligger för ankar är väldigt charmigt med alla båttaxibåtar som kommer och hämtar och lämna passagerare.

Charles Darwin kom hit här på 1800-talet för att forska. Man har nu upprättat ett forskningscenter i hans namn. Där traskade vi runt i hettan. Även där jobbar de med landsköldpaddor. Botanisk trädgård och många små fågelarter som endast lever här på öarna.

Vi hade hört att det blir dyrare och dyrare ju längre bort vi kommer. I Panama betalade vi 30 kr för en tetra rödvin. Samma rödvin här kostar 120 kr. Maten i butikerna är mycket begränsad och dyr.

Vi tog en båttur till en småö. 1400 per person för en hel dag. Vilket pris. Det visade sig senare att det var en höjdar dag värd varje krona.

Allt är så kontrollerat, vi har tillåtelse att segla till tre öar – San Cristobal, Santa Cruz och den största ön Isabella. Man får ej segla runt som man vill, endast till de tre bebodda öarna. Härifrån får vi köpa resor med guide till de naturskyddade öarna. Numer förstår vi det, efter en dagstur med organiserad guidad tur.

Det är svårt att berätta men här kommer ett tappert försök:

Åkte buss genom hela ön till nordsidan, därefter med en båt för 18 personer (vi var 9 personer denna dag). Efter 1 ½ timme stannade vi mellan två öar. Ankrade och gick i land. Fridlyst – allt i kart miljö. Enda träden var två meter höga kaktusar. Guiden sa att vi skulle gå i ca 1 ½ timme men vi trodde att i hade sett allt efter 10 minuter. Så fel vi hade.

Nästan varenda steg vi tog hade han något unikt att berätta.

Det första vi möttes av var baby sjölejon som var cirka 4 månader gamla och övergivna. Deras mammor hade ej kommit tillbaka efter att ha gett sig ut för att äta fisk för att bli fet och mjölkstin. Någon ”fuling” hade ätit upp henne istället. Så de små kutarna väntade och väntade på sin mamma. De försökte överleva utan mjölk och bara på fisk. De diar i cirka ett år så dessa 4 månaders babysar har ej så stor chans att bli stora och starka. Hårt och gripande!

Denna ö hade ett rikt fågelliv med unika arter som endast lever här. Tyvärr var det endast ett fåtal här nu eftersom det var så hett – 36  . Det som gjorde mig mest exalterad var alla dessa leguaner. Runt varje kaktus låg det jätteödler i skuggan. Så himla fina, vilka urdjur. De lever på kaktusblommor och kaktusblad som för dem är näringsrika och vattenfyllda. Dom här gul/oranga leguanerna simmar ej utan leve r här i denna eländiga heta miljö.

Periodvis finns tusentals sjölejon här men nu var det bar e övergivna baby sjölejonen här. Man kan se på de svarta lavastenarna att sjölejonen har slitit ner de vassa stenarna så det ser ut som silverblanka stenar.

Guiden var en pärla. Vi fick en kanondag. Eftermiddagen snorklade vi utefter en bergsvägg. Vi är ju bortskämda Magnus och jag så vi var ej så imponerande. Magnus såg dock en haj som låg och tryckte i en grotta på fem meters djup. Snorkling i all ära men har man börjat med tuber så ser man andra och större djur. Hur som helst var vi kanonnöjda.

Dagarna är heta och varmt inne i båten – det är tufft. Nu har vi fyllt på med färskmat och bananstockar, bröd mm.

Vi skall besöka sista ön – Isabella – sedan har vi 20-30 dygns segling till Polynesien. Vi börjar att ladda inför vår långa översegling. Gissar att vi startar den 7-8 april.

I förrgår gick vi genom typiskt Galapagos djungel – ris och kaktusar. På en välgjord stensatt stig. I värsta hettan traskade vi 4 km ner till ett bedårande vacker beach. Här kunde man ej bada för det var farliga undervattensströmmar och stora vågor. Det var en vacker lång strand där vattensköldpaddor gräver ner sina ägg. Vi såg massor av gropar och stora spår efter sköldpaddorna. Se foto. Vi traskade längs hela stranden tills vi kom fram till ett mangroveträsk och där fanns massor av kolsvarta leguander lika stora som på ön. Skillnaden var att dessa hade färgen av lava och simmade. De levde av röda och gröna alger som flyter upp på land under flod och ebb.

Galapagos djur är makalöst spännande, dessutom så orädda. Man kan gå en meter ifrån dem utan att de flyttar på sig.

Nu dröjer det nog innan vi hörs igen på grund av den långa överfarten.