Antigua

Magnus & Annelie Kristiansson
Mon 17 Feb 2014 12:17
Antigua  - Position 17:00:290N 61:45.645W

Hemma i sverige har det varit födelsedags kalas i dagarna tre. Jessica, Wissim och Oskar(13år).Grattis alla tre. Vi firade Er så gott det gick.

Vädret här känns blåsigare än förra året. Det är ju seglarnas vän (och ovän) måste tillstå att det är skönt för det blir ej så hett, men lite drygt när håret finns ständigt i ögon o mun. Nätterna är ljuvliga det fläktar rakt ner ifrån takluckan, så vi sover gott.
Det är vanligt att vi somnar kl 21.00 och vaknar 07.00. Inte bara vi utan våra båtgrannar
släcker äver de runt 21-22.00.

Vi finns på Antigua sedan snart två veckor, ligger för ankar utanför english harbour.
Ett trevligt och vackert ställe. Många mega stora segel och äver motorbåtar ligger här i marinan. Tänk att det finns folk som har så mycket pengar.Ägarna finns ej ombord ,endast några veckor om året.6-20 personal som putsar och vårdar samt vaktar båten.Konstigt men bra för alla ungdommar som fått dessa jobb.

Seglingen hit via Martinic, Dominica, Les Santes och Guadelope var trevligt med några dagars stopp på varje ö. Det är andra gången vi seglar norrut, förra gången var min bror och svägerska med oss i sex veckor. Vi tänker ofta på dem när vi besöker ställen de var med.

En ny upplevelse hade vi mellan Guadelope och Antigua, det kom en helikopter farande över våra huvuden och cirkulerade flera varv. Det kändes kusligt, plötsligt försvann de lika fort som de kom. Polis, militär eller coust guade?

Härom dagen packade vi picknick korg för att ta dingen ut på mini safari för att se på vatten sköldpaddor. Vi blev avbrutna för Magnus fick se något som viftade ute på havet. Något litet, plötsligt blev det ett herrans liv på alla båtar i hamnen. ALLA tutade som galningar. Vi åkte ut och mötte två roddare-JO,jo  ifrån Kanarieöarna, teneriffa hade de rott.I marinan togs de emot av vänner,släkt och fickvänner samt alla andra intresserade.

Det hurrades, sprutade champagne. Media var på plats så klart.(Jag kommer tillbaka om dessa vikingar i en annan egen berättelse).
Att flyga hit till karibien tog ca 10 timmar.
Att segla hit ifrån kanarieöarna 16 dygn.
För roddarna 60 dygn.

Just nu är vi fyra svenska segelbåtar här, mycket trevligt med det sociala livet.
Det är båtarna Solit ifrån stockholm, Viktory Sthlm, och katamaranen Bay dreamer med Anna och Daniel ifrån Sthml.
Jag har sådan tur att Daniel och hans vän är dykare och Daniel håller på att utbilda sig till instruktör. Så han övar på mig, superbra bra för jag är så ring rostig och till och med så att jag gruvat mig lite för att dyka, Speciellt för att alla mina dyk grejer är oanvända.
Det måste vara meningen att vi skulle träffas, vi provade igår och allt fungerade bra.
Även jag skötte mig (sa han). Det kändes fint att få ha sina alldeles egna kläder väst tuber mm. Tyvärr fick vi inte ordning på luften att fylla tuberna med. Vi har kompressor ombord  men den är ej använd på tre, fyra år (av gamla ägarna). Så vi skall ta kontakt med en firma som skall besikta den, byta ev filter.  Det vore inte kul att fylla sina lungor med gammal källar luft!

Imorgon skall Daniel och jag träna mig att dyka under båten och kolla ankaret, samt att kunna fixa med ditt och datt(skrapa båten) tror jag de menar.

Magnus är befriad från detta för hans öron krånglar och ger honom öron inflamation lätt. Just nu äter han pencillin. Har varit på sjukhuset här i st John. M var INTE imponerad av deras sjukvård.
Vi kom dit 10.00 de tog in honom till Doktorn 18.00 (som svensk sjukvård).
Dessutom grävde läkarn med långa topz inne i örat. M var upprörd när han kom ut.I Sverige suger man rent, berättade han. Vad vet jag, Är skonad ifrån det.

De sista två mornarna har det varit två delfiner som roat oss under vårt intag av morgon kaffet på fördäcket.De är så ljuvliga och man blir så upp rymd av dem. Med andra ord en bra start på dagen. Go vänner lovar att skriva oftare.