Cuxhaven - venter på været for å gå videre til Hol land...

Around the world with Oda 2012 - 2015
Elisabeth Hval & Per Mandt
Wed 18 Jul 2012 17:14

53:52.4782n

008:42.4061e

18.7.2012

og det ble morgen første dag....

men vi er fortøyd på tredje natta - venter på at mye vind mot mye strøm ikke lenger skal gi grov sjø.... men det har visst vært slik siden Gud skapte havet og sa Bli lys! - det var da vindværet startet - stopper kanskje heller ikke på en stund.
Kjennere sier at det ikke er mulig å gå sydover med vestlig vind av styrke 5 bft - nå har vi 6-7bf.

Vi har likevel gjort progressjon i dag ved at vi har flyttet oss 500m vestovere til en annen havn - jachthafen - hvor de bla har internett.
Langturbåter som har gjennomført en jordomseiling eller et langt havkryss vender ofte hjem med masse gjesteflagg i masta. En tysk katamaran lå til kai med full flagging. Vi tok kontakt og ble invitert ombord. De hadde lagt ut på en 3 års tur, men det tok 14 før de vendte hjem.....

Ved siden av oss ligger en annen flott tysk båt med et par som skal seile ARC og samtidig skal på en 3 års tur. Vi drar kanskje samtidig med dem over tyskebukta og nedover Holland. Mulig avreise kan skje på høyvann i morgen natt, men værmeldingen avgjør. Akkurat nå uler det i masta og synger i vindmølla samtidig som det regner....

I morgen ca kl 1500 venter vi Hans og Liv som skal på samme slags tur som oss - de har blitt sinket i Kielbukta etter motorproblemer i Danmark, men nå er alt i orden i gjen og de fosser mot Rendsburg i ettermiddag og til Cuxhaven i morgen.

Vi er i Cuxhaven - på ubestemt tid

16 - 17.7.2012

Været er ikke helt på vår side og nærmeste greie havn (Borkum) er ca 19 timer unna. Det betyr minst 6 timer med motstrøm og 12 timer med strøm med for mye vind mot strøm - hvilket fører til ubehagelige, men ikke farlige bølger for oss. Vi har bestemt oss for å vente - verste fall mot helga før vi setter seil igjen. Cuxhaven er imidlertid en hyggelig by og havna ligger temmelig rett i sentrum.

Vi forlot Shreiner Marina som ligger ca 23 nm inn fra Kiel (kanalen er på ca 90 nm) kl 1100 igår. Var i slusa ved Brunsbuttel ca kl 1830 og framme i Cuxhaven rundt kl 2130.

I slusa var vi eneste båt sammen med et stort cargoskip mellom 100 og 200 m. Det gikk inn ført og vi fikk beskjed om gå inn etter dem. Den gamle slusa er smal - ca 1 m klaring mellom oss skipet og sluseveggen. De lå med motor på og motorstrømmen tvinget oss mot sluseveggen i det vi passerte. Det ble full fart på Volvo pentaen for å gå klar av sluseveggen, men det gikk - så fortøyde vi omtrent midt på det lange skipet før sluseporten lukket seg. Noen nervepirrende sekunder...

Vi fikk gå først ut når bomporten åpnet seg. Rett ut - betyr å kjøre rett ut på motorveien...

Plutselig kom et regnevær og vindbyger så vi ikke så en dritt. Måtte bare stole på kartplotter og radar og gå rett over trafikkseparasjonssonen til den grønne bøya 300 meter foran oss.
Vi så to losbåter på kryssende kurs - og vi lurte på om det var oss de skulle lose.. det var det ikke - det var to store båter som skule ha loshjelp rett på bortsiden av oss. Når vi nådde bøya svingte Per til venstre. Vi hadde jo seilt fra øst til vest og tar man da til venstre går det sydover... det gikk i såfall sakte - den grønne bøya, stod nesten på stedet hvil - det gjorde derimot ikke bølgende eller vinden - de fikk vi rett i trynet...så det svei i ansiktet.

Kanskje det var derfor det var full havn av båter rett før slusa tenkte vi - de hadde kanskje studert høyvann / lavvann / strøm - og funnet ut at de like gjerne kunne vente 6 timer før de reiste til Cuxhaven???

Vi bestemte oss uansett til å gå - vi har vært i verre vær og det var 15 mil til Cuxhaven. Skal vi klare the roaring forties og the furious sixties må vi jo klare dette.
Avgjørelsen ble tatt, men fordi sikten var så dårlig ble admiralen ble bedt om å gå under dekk for å følge med på kursen på kartplotter to og tre.

Hun oppdaget raskt at vi gikk feil retning og at vi hadde endt i Hamburg hadde vi fortsatt.

180 graders turn - og vi var på rett vei igjen - denne gang med vind og strøm med oss-- det suste avgårde mot målet.

Vi hadde på forhånd testet tyskkunnskapene våre og snakket med Hafenmeister i Amerikahafen. Han var på ferie, men sa at hvis det var fullt i havna kunne vi legge oss utenpå en sort seilbåt med navnet Whiskey. Vel fornøyd med å ha sikret oss en plass stod vi på videre. Plutselig hørte vi en svenske kalle opp en annen på kanal 16 - de gikk til kanal 77 og vi fulgte etter. Da konversasjonen var ferdig brøt vi inn og kalte på "svenske grabbar" Vi spurte om de lå i havn og om det var ledige plasser der... det var det og etter å ha gjort en kort tur innom Amerikahafen - som var kjedelig - drog vi videre til Alter hafen.

Der ble vi mødt av en 3 m blå lav bro som sperret inngangen. Da vi kom nærme nok så vi et skilt om at det var broåpning mellom 0600 og 2300 - kanal 69. Vi kalte de opp - og etter en stund svarte de at de ville åpne om 5 minutter. Vi var i havn.
Vi var nok i lengste laget for båsene i Alter havn, men den er så godt beskyttet så selv om båsen knapt er 6 meter gikk det fint. Det var to andre norske båter i havna - en first 41 - Fritt fram og 42 foter - Elvira fra Skien. De var veldig hyggelige - hadde kommet fra England i følge - og gav oss mange gode tips om Stande mast Route.

På tirsdag ble vi igjen vekket (hadde bestemt oss for å ha en doven morgen og bli en dag til) av en hafenmeister som riktignok ikke var on duty, men som mente baugen vår lå for nær elektrisitetstårnet på brygga - og feide vi ned det ville det koste 1600 euro - ville jeg betale nå eller flytte båten bakover...

Jeg forstod ikke alt han sa og spurte med hodet opp av dekksluka om han kunne flytte ledningen (trodde det var at den var litt stram over ankeret som var problemet :-) Han begynte å løsne fortøyinger - og dermed gikk det opp for meg at det var hele båten han ønsket flytte lenger fra bryggekanten... - med alle undskyldninger jeg kunne på tysk, for jeg i benklærene og overtok jobben :-)

Internett har de ikke i havna, på biblioteket har de internett, men der er de fleste nettsider - b.la. våre egne sperret av sikkerhetsmessige grunner. Dessuten kostet det 24 kroner timen på et offentlig bibliotek å benytte deres maskiner - lenge leve norske biblioteker.

Vi gav opp biblioteket og fikk tips om at på Mac Donalds der hadde de internett - feil igjen - de hadde, men du måtte enten ha et tysk personnummer?? eller et tysk telefonnummer for å komme på nett. Vi gav opp, men vet at det visstnok er en internettkafe på jernbanestasjonen.

Her ligger i hvertfall en såpass stor by som Cuxhaven langt etter resten av Skandinavia.

Vi klarte å få til litt underholdning i havna idag da jakka til Per, som var hengt opp til tørk, forsvant ut i vannet i et vindkast. Siden det tok noen minutter før vi oppdaget den hadde den blåst utover, men fløt gjorde den forsatt. I full fart fikk vi gummibåten på vannet og Per fikk reddet jakka. Rundt i havna stod det folk som fulgte med på jakkeredningen, vi hørte ingen applaus, men var sikkert festlig å følge med ;-)
Tilbake i havna var det kommet en tysker fra Bremen i en mindre seilbåt ved siden av oss. Han drev å la teakdekk på båten sin - supert håndarbeid og meget morsomt å studere teknikken.

Etter at dagens jobb var gjort ble han invitert ombord -da vi gjerne ville ha noen tips om vind og strømforhold før vi forlater Cuxhaven. Selv hadde han en båt med kjøl han kunne ta opp og som da kun stakk 85 cm - så han kunne seile på det som mange timer i døgnet var tørt land på kartet. Vi konkluderte med at vi i Beaufor 5 - 7 med strøm imot vind ville få en ubehagelig 24 timers tur til West-Tershelling i morgen. Dette fordi vi velger å gå innenfor ITZ (innenlands trafikksone) for ikke å ha så mye båttraffikk og passe på. Der er det grunnere og bølgene bryter mer når man får strøm mot vind - og det får man i løpet av en 24 timers tur.

Alternativet kan være og gå lenger ute i den engelske kanal - noe som kan bli aktuelt hvis vi skulle velge å gå direkte til syd-England. Vi får se hvor lenge vi har tålmodighet til å vente på været. Uansett er det ikke verre enn det vi kan fikse, men behagelig blir det ikke akkurat nå.