#19 Squalls en tijdzones

Geert Jan, Michel, Steven, Bouke, Noud, Jen, Rosa
Mon 29 Nov 2021 00:02
Positie: 11:14.23N 46:10.53W

Onze eerste Squall gehad! Een squall is een plaatselijke ministorm met harde wind en regen. Squalls komen vaak voor in dit gebied, en in toenemende mate richting we de Cariben benaderen. Gelukkig zijn ze goed op de radar te zien en kun je de zeilen op tijd aanpassen. Ook komen ze altijd uit de windrichting. Vroeger werd het zelfs gebruikt als een bron van zoet water.

Tijdens de nachtshifts gisteravond vormden zich al meerdere paarse vlekken op de radar om ons heen, en dus regen. Zonder maan was er weinig te zien om ons heen en kijken we vooral naar het navigatiescherm. Hier speelde zich een soort mijnenveger spel af waarin de paarse vlekken ontweken moesten worden. Uiteindelijk zijn we snachts soepel doorgevaren, maar sochtends hadden we er dan toch een te pakken. Een flinke donkere wolk vanuit de windrichting was het teken om de ramen dicht te doen en het zeil te reven. Toch wel even spannend. En daar zaten we in de regen om 9 uur sochtends in onze zwembroek, met een spectaculair uitzicht van flinke golven, wind en regen om ons heen. Eigenlijk wel heel lekker zo'n verkoelende bui. En toen we zagen dat de boot stabiel lag en de wind meeviel, werd de shampoo erbij gepakt voor een echte atlantische regendouche. De regen heeft ons vervolgens zelfs geinspireerd: na afloop zijn we de boot weer eens schoon gaan maken, en er werden zelfs een aantal wasjes gedaan!

Dan nog een ander belangrijk dilemma van de dag: hoe laat is het? Zonder actieve internetverbinding blijven de apparaten de originele tijdzones aangeven. En omdat wij naar de Cariben varen moet de klok uiteindelijk zo'n 6 uur terug vergeleken met Nederland. Sinds we vertrokken uit Kaapverdië zijn hebben we voor de nachtshifts telkens 'Iphone-tijd' aangehouden. Die geven allemaal nog de tijd van Kaapverdië aan (2 uur eerder dan in Nederland). Maar het begon wel steeds later licht te worden (vanochtend pas om 8 uur), en we aten telkens veel later (gisteren om half 10). Omdat we ongeveer op de helft zijn werd vanochtend de deal gemaakt dat het nog eens 2 uur eerder was. Toch weer verwarrend, want terwijl ik dit typ is het 00:26 op de laptop, 20:25 op de telefoon die links ernaast ligt, 22:25 op een andere telefoon die rechts ligt, en 23:25 op de ipad van Michel. Zet dan maar eens een wekker voor je nachtshift.

Vandaag is ook weer de gym opgepakt, en dit keer deed Geert Jan mee met Bouke en Noud. Core stability oefeningen krijgen een extra dimensie als je op het achterdek van een rollend schip ligt. Het vaartempo ligt iets lager, want zonder onze gennaker zijn we een belangrijke troef verloren in de rally. Toch gaan we sinds vandaag in een steady tempo van 7 knopen in een kaarsrechte lijn richting Grenada, en is de 1000-miles-to-go grens inmiddels gepasseerd! Als klap op de vuurpijl werd vlak voor het donker werd nog een enorme barracuda (80 cm) naar binnen gehengeld. Ergens de komende dagen staat er weer vis op het menu.