Ua Pou, Baie D'Hakahau

Fri 29 May 2009 07:31
09:21.56 S 140:02.81W

Hi!!

So we have moved! And guess....another P... P.... exactly Paradise!!! It is so much happening all the time so it's hard to keep you updated on all. But here comes a review. We left Tahuata and sailed over night, with good strong winds. When we came here to Ua Pou we made a misstake...we drove to the leward side of the island so it ended with us cruising up and down the vestcoast twise, because when we tried to round the northen tip of the island the wind, waves and current were agaunst us and our stern was under water a few times, so we turend back. Ye ye to make a long story short, we drove around the island to the north side, so instead of coming here 10-11 aclock we arrived 14.00. But had a nice day in the ocean :)

Here in Ua Pou we have had dinner with Magarete and here husband Keith, very nice persons. It started with us going un to Magaretes boutiqe and I asked if she could sew me a pair of pants, and she said Yes nd do you want to join i\us for dinner tomorrow? Where else in the world does that happens? We had a lovely evening. Afterward Martin and Kirk was here and our new friend "martins tatoo man". he and Martin played gitar and we sang. Perfect day!!

We maybe leave on friday. But we really want to be fit for fight when we leav for Touamotus. I am eating anitiobtics right now so we will wait a few days more. I squised my finger in Hiva Oa and it got infected so after 10 days and still swollen I got antibiotic here in Ua Pou. I went to the hospital three days in a row and last day I met the doctor, a nice french happy mann, but I never payed a penny. Free! Wow, this is paradise!! haha! Very friendly nurses and understanding even if we had a little problem with the languages :)

Yesterday a cruise/cargo ship came ad it was a local dancing prefomance. It was soooo good! Finaly we got to see both male and female dancers in traditional clothes and with singing and drums, so facinating!

We are enjoying life, our unbelivebel life :)

Best
Therese and Helge

And now in norwegian....

Hei hei!!

Nå har vi flyttet oss til en annen øy, og gjett...dette er P....P...ja akkuratt PARADIS!! igjen! Men det er så mye jeg vil fortelle, må bare velge ut høydepunktene. Før vi dro fra Tahuata fikk vi enda et kjempe stas besøk av delfiner og vi gikk på slakk line i landsbyen. Hadde grillet gjeit og hummer haler en kveld. Kjøtte fikk Noah  av våre lokale venner. De kom ut til deres båt ca 04.30 på morran, banket på skråget og lempet av masse gjeite kjøtt og hummer, takk takk!! Folk her en så gavmilde at det nesten ikke har grenser. Bare som det at vi blir invitert til middag av dama i stoff (tyg) butikken, men kommer tilbake til det.

VI dro fra Tahuata i tussmørker 24.mai, klokken 18.15. Stjernehimmlen og marilden løs opp vannet rundt oss og etterhvert fant "Windy" (vindroret vært) takten i dønningene og styrte fint. Helge og jeg lyttet på lydbok på vaktene våre. Vi hørte på "Syden" av Are Kalvø, morsom bok :) Forran oss hadde vi vennen våre, Noah og Vicky på S/Y Serenus and Sue and Graham on S/Y Chandrika. Mitt i natten bytte de visst rekkefølge uten at vi så det hvilket resulterte i at vi følgte etter feil båt...så når solen gikk opp ag jeg ropte på Vicky over VHF:en svarte Sue. Vi som hadde bestemt av vi skulle opp til norrsiden av øya sammen med Noah og Vicky men vi trodde de hadde endret seg og ville gå på vest siden, men ikke. Da det var vindstille på vest siden bestemte vi oss for å kjøre den siden opp og sen gå norr om tuppen på øya og inn i Baie D'hakahau til de andre. Men etter mange -Wow og -Se!, fordi vest siden var nemlig veldig vakker, kom vi opp til sundet som skiller Ua Pou og Nuku Hiva. Der lå vinden hardt på og laget krappe relativt høye bølger og stømmen mot oss hjalp ikke heller. For full motor klarte vi bare holde maks 2knop og baugen gikk under overflaten antall ganger. Så over VHF:en medelet vi de andre at vi snur og legger oss på vest siden. Røsten som svarte meg på VHF:en var meget skuffa og den dårlige samvittigheten min gikk i taket. Så vi kjørte ned vest siden igjen og stanget oss opp øst siden, for motor! Klokken 14 var vi framme og i bukten lå ANIMA :) SALSA :) Dreamtime (de morsome) :) Hello World :) og selvfølgelig Serenus :) Samtidig som oss kom også norske båten Hilde og sen kom en svensk båt som heter Bluse. Vi var tolv båter her sommest men nå er vi bare havlparten igjen, bra bra! På veien inn til bukten kom en flokk delfoner og besøkte oss. De så annerledes ut med trubbig snute og var ganske store. jeg snakket "delfin" med de og de var meget intresserte. Spesiellt en delfin og jeg prata mye hehe. HAn svømte fram og tilbake og gjorde seg til, snurra rundt og viste magen, åpnet munnen og nikket med hode. Jeg kaller ham Tiger, for han hadde arr på siden antaglig fra hai. De stanna lenge og det ble mange fine bilder og filmer. Herlige dyr!

Vår første kveld her på Ua Pou ble kjempe hyggelig. Vi spiste stekt tunfisk og Kirk lagde suzi av rå tunfisk, jeg laget ris og sjoklade kade med banan og nøtter og Martin lagde pommes frits av breadfruit mmm, så vi hadde knytkalas på ANIMA, alle zu sammen!!! :) Sen har vi blitt venn med en lokalbo som heter Moana. Han er tatoverer og har tatovera martin og Kirk. Så nå har vi vært sammen med han hver dag. En dag hadde hans dansegrupp danseoppvising for turistene som kom med cruise/cargo skippet (den samme vi så på Fatu Hiva) og i morra skall vi bli med han og hans bror til nabo byen her på øya. I dag har vi også vært i kirken og sett når de øver infor Pinse på søndag. Huhn dama jeg nevte ovenfor er kusin hans, alle er slekt her :) Hun har en boutiqe som vi gikk inn i en dag. Der hadde hun kjempe fine stoffer fra Australia med sydhavs motiver og jeg spurte om hun kunne sy bokser til meg. Det ville hun gjerne og sen lurte hun på om vi ville komme på middag neste dag, igår! Det gamle oaret er så snille og søte. Hun jobbet mye da, sydde kjoler og skjorter til nesten alle i byen for på søndag er det stor gudtjenste og alle vi l ha nye klær. Vi fikk kylling i lime, reker og bananpletter og ris, super godt! Mannen hennes er fra Australia og prater prater prater :) Herlig gammel man som fortalte masse historier om allt og alle. Etter middagen hadde vi Moana, Kirk og Martin her på båten og martin og Moana spilte gitar og vi sang.

Det er så koselig her og sosialt at vi ikke har tid å slappe av eller dra videre :) Vi stanner alltid lengre enn vi tenkt. Først tenkte vi stoppe her bare en dag, men vi er allerede inne på dag 5. Og imorra skal vi på øytur, sen skal vi til en venn av Moana og plukke mango. Så er det beachparty og ja dere skjøner :) Men vi får se, er jo mange fine plasser å se, så må komme oss videre også :) På søndag vil Moana lage ekte Marquesist mat til oss..så vi får se...

Dagene går som sagt og i tre dager har jeg vært på sykehuset for fingern min. I Hiva Oa skulle jeg ta opp ankeret fra aktern men det var bølger og i steden for å sleppe etter i bølgen prøvde jeg å holde igjen...det var ikke vellykket da ankeret satt som betong og min finger kom i klem mellom jolla og kjettingen. Først ble den bare håven, sen døde skinnet der det vært håvent og etterhvert spredde seg infeksjonen, som kom smygende, nedover mot første ledde. Mer og mer skinn døde og finger ble stor. Jeg tok antibiotika salve på men stoppet da Noah sa til meg at jeg ikke skulle ta på det før det var skikkelig alvorlig. Så jeg tok på den lokale mirakelsalven de har her, som fikser de fleste småkutt og sår. Men salva klarte ikke å knekke denne nøtten. Så når vi kom hit gikk jeg til sykehuset og fikk treffe en kjempe hyggelig dame som plastret om meg og sa at jeg skulle komme tilbake neste dag og se doktorn. Neste dag var det en ny sykepleier som sa kom tilbake på torsdag. Hmmm skuffet gikk vi derifra, men uten å behøve betale! Men fingern var verre neste dag så da gikk vi tilbake og denne gangen var det sykepleiern fra første dagen og etter hun tatt vekk tredje laget med død hud i løpet av 9dager! gikk hun direkte til legen. Føltes litt dumt siden vi sett køen forran hans dør, men men. Han så fingern og sa -Antibiotika! Han snakket litt engelsk og var også en kjekk og glad figur. Vi fikk masse gassbinder og sterile kompresser, krem og sårvask og antibiotika men vi fikk ikke betale, gratis! Dette er jo virkelig paradis! Etter bare en dag, idag, ser fingern mye bedre ut. Den er neste tilbake i normal størrelse og alt ser mye friskere ut :) glad jente!!! Helge syns kanskje jeg var litt vel sur når jeg kom tilbake i båten etter å ha tatt opp det /#%"&/%" ankerete, men han har spist opp de ordene mange ganger etterpå. Jeg var sinna som en veps der jeg satt i jolla og dro alt jeg hadde, skle rundt i jolla da vannet kom inn. Når finger sen ble satt fast under kjettingen og jeg ikke fikk loss den tenkte jeg stygge tanker om alt som hadde med båt å gjøre. Men det var mest adrenalin i kroppen for man er jo dessverre født med unormal stahet og det &%¤%"¤#% ankeret skulle opp. Det var også et par i en båt ved siden av som satt og lo åt meg. Grrrrrrrrrrrr! Hadde de snakket svensk hadde de nok ledd enda mer når jeg hyler for full hals til Helge -Du kunde val ha sagt att ankaret drar tillbaka!!!

Jaja!! fingern er der og alt er på vei tilbake til det normale. Er det nå andre "dumme" ting i kroppen min stryker vel de også med i antibiotika kuren, så blir fin rensing haha!!

Nå er det mørkt igjen og Helge er sliten, mye som skjer hver dag. Håper dere har fått en liten oppdatering på hva som skjer her ute i Stille Havet?! Vi har det toppen og koser oss masse. Dette livet er fantastisk!