Tilbake i Fiji

Wed 9 Jun 2010 03:06
17.25.09S 177.04.88E

Hei hei,

Kom tilbake til Fiji 06:30 den 11.05. Coquelicot (seilbåten) stod fint og ventet på oss. Jeg hadde med meg Maria og det var veldig fint å slippe å komme ned til båten alene. Ett par luker stod åpne, men det hadde gått veldig bra med båten. Nå gjaldt det å få den på vannet så fort som mulig. Bunnstoff var bestilt og når jeg så at det stod bra til med båten bad jeg om å få den løftet opp av hullet sitt for å gjøre den klar. Det er ikke så mye å få gjort før den er løftet fram så etter litt vasking tok vi oss en tur til Lautoka for å se oss om og dra på markedet. Lautoka er en liten by hvor alt er billig, men ikke så mye å få kjøpt. Markedet er veldig bra og vi handlet ananas, tomater + alt annet som så spennende ut. Mye frukt og grønnsaker som vi ikke har hjemme. Til å være den første dagen fikk vi gjort veldig mye.

De neste dagene ble brukt til å jobbe med båten og turer til ett luksus ressort. Fint å kunne snike seg inn og bruke alt av bassenger og boblebad uten å være gjester. Resorten har mange bassenger og falske sandstrender. Litt fake, men veldig fancy. De har også en del bord stående ute i ett basseng og det kan en sitte med vann til knærne og spise. Vet ikke helt hva som var meningen med det, men morro å se på rare turister.. Jeg leide hjelp av en 16 åring til å jobbe med båten. Han gikk på skole og ville bli fly ingeniør. Han stod på og fikk 150kr for å jobbe to dager. Tror han aldri i hele sitt liv har hatt så mye penger og han var veldig stolt og fornøyd. Vanlig lønn her for de som jobber i butikker er 6-8kr/time..

Etter ett par dager tok vi en ferjetur ut til en av øyene for å dykke. Når vi kom til dykkerbutikken på øya fortalte Maria at hun aldri hadde snorklet så dykkinga ble litt tøff. Det var en del bølger som gjorde det ekkelt, men instruktøren var veldig flink og Maria greide seg veldig bra når hun kom under vannet. Dykk nr 2 fikk jeg alene med instruktøren. Hun var marine biolog og viste med veldig mange spennende ting under vann. Mange planter og dyr har ulike forsvarsmekanismer og hun viste med mange stilige planter og dyr. Fordi hun visste hva hun gjorde fikk jeg lov til å ta på en del planter og dyr. Dette er vanligvis uhørt når en dykker, men veldig spennende når instruktøren vet hva hun gjør. Fikk også sett flere små dyr som lever i samarbeid med planter. For meg ble dette ett veldig bra og avslappende dykk!

Tilbake fikk vi båten på vannet dagen etter og seil + div ble satt på plass. Vi seilte ut til Musket cove og var der to netter. En veldig hyggelig øy som er flott tilrettelagt for seilere. Der ble det badig og snorkling. Vi dro videre til Navandra som er to helt øde øyer. Akkurat slik paradisøyer skal være. Seilasen dit var veldig fin og det eneste vi manglet var fisk.. Vi tok med rom og cola og dro inn på øya for å fyre bål og se på solnedgangen. Etter en stund kom en båt med lokale som skulle harpunere fiske. En av dem ble sittende hos oss ved bålet og de andre svømte rundt øya. De kom tilbake med masse fisk og la en del rett på bålet. Vi pratet og koste oss og fråtset i god fisk. En toppen kveld!!

Vi dro videre neste dag til Mantaray Island og var så heldige at vi fikk snorklet med Manta Rays. Noe jeg lenge har hatt lyst til å gjøre. Helt fantastiske dyr!!

Etter Manta Ray Island dro vi til en liten øy med to små landsbyer. Vi fikk en kjempe mottakelse og etter 5 minutter visse alle hvem vi var. Vi ble invitert inn for å se på litt suvernier de hadde laget og samtidig serverte de oss fisk og en lokal variant av poteter. Herlig. Vi kjøpe litt hjemmelaget fritert godis for totalt 30 kr og alle var veldig fornøyde. Hun vi kjøpte det av hadde mistet mannen sin og friterte en slags frukt som hun solgte. Vi ble med henne til den neste landsbyen. Det var også 5 små unger som fulgte med oss selv om det var blitt kvelden og mørkt. I dan neste landsbyer fikk vi like fin velkomst og ble servert ris kokt i kokosnøtt melk.

Det begynte å nærme seg avreise for Maria og dagen etter seilte vi tilbake til Musket Cove for mer snorkling og bading. To dager senere var vi tilbake i Denarau og Mara fløy hjem.

Jeg hadde fått et lite sår på beinet fra ett myggbitt eller noe og fikk en liten infeksjon. En skal være forsiktig med infeksjon i tropene så jeg tok det rolig en stund og brukte dagene på å slappe av og lese bøker. Jeg fikk også pratet en del med en hyggelig Svenske som mer eller mindre har bosatt seg på Fiji. Fiji er ett utrolig flott sted og menneskene her er veldig hyggelige og hjelpsomme selv om det politisk et litt ustabilt. De er veldig avhengig av turister og alle er blide og hyggelige. Denarau som er mitt utgangspunkt er en marina med ett lite kjøpesenter for turister med mange restauranter.

Det er en årlig regatta fra New Zealand til Fiji og Denarau hvert år. Den har høy status på New Zealand og det var mange båter i størrelsen 50-60 fot med 8-12 mannskap som deltok. Jeg traff på en stilig fyr som heter Brittan og er en aleneseiler. Han var med i regattaen og med sin båt vant han hele greia. Han har en 35 fot båt som han har bygd hydraulisk kjøl på. Han kan svinge kjølen fra side til side og den gjør samme jobben som mange personer sittende på rekka. Det er fjerde gangen han seilir regatta alene til Fiji. Den 7-8 dagers seilasen er tøff og spesielt alene. De andre båtene var veldig lite fornøyde med at han vant. De satser masse tid og penger og det er jo flaut å bli slått av en som seiler alene. Han kom ikke først i mål, men på korrigert tid pga båtstørrelse vant han klart. Vi ble sittende å prate utover kvelden og han inviterte meg med på ett krus han hadde fått ut til en av øyene dagen etter. Vi hadde en veldig hyggelig dag med gratis mat og drikke. Brittan er en flykaptein (nå uten fly fordi han krasjet), men masse historier. Hyggelig med noen å dele historier med.

Han skulle ut til Musket Cove så jeg tok også båten min dit. Vi feiret bursdagen min med rom og cola. Takk for alle hyggelig meldinger!! Dagen etter ble Laura som vi traff på et resort med på seiltur og vi seilte også sammen med en 47 fot seilbåt. Det ble en kjempe morsom tur. Prat og morro. På veien ut til båten igjen hadde vi en ganske gal, men morsom tur med jolla. Han som kjørte holdt full gass selv om vi tok inn vann og en etter en måtte hoppe i vannet for at vi ikke skulle gå under. En ganske spessiell måte å kjøre jolle på, men ikke farlig siden det ikke var langt eller bølger. Det gikk med endel flasker med rom og det ble regattaseiling på veien tilbake. (De som styrte tok det rolig med rom'en...) Vi grillet nå vi kom tilbake og det ble fest til langt på natt..

Brittan har lagt igjen båten på Musket Cove og jeg seilte han tilbake til Denarau i dag slik at han kunne fly tilbake til New Zealand for å jobbe litt. Han kommer tilbake om 3-4uker og jeg håper jeg fortsatt er her når han kommer igjen. Vi har hatt masse prat og moro de siste dagene.

I dag er jeg som sagt tilbake i Denarau. Geir kommer i morgen tidlig og da er det tid for nye eventyr! Håper alle har det bra der hjemme!