Paa vei til Galapagos dag 1

Sat 14 Mar 2009 19:01

Hei allesammen!

kl: 06:48
SÅ var vi på vei :) Første natten er avklart og det har gått veldig fint. Vi dro fra Isla Contadora 16.30 i går, så det var ikke lenge før det ble mørkt. Jeg laget middag, kylling med plantanas (mat banan) i kokosmelk med grønsaker, curry og sweeet and sour saus. Sen tok vi en kopp te og kanelnulle og spillte en runde med frågespill. Solnedgangen var kjempe flott. Den gikk ned på høyre side av båten og nå når jeg skriver går det atter opp på venstre side, en ny fin dag er kommet :)

Før vi begynte  med vakter popet vi popcorn og så på ALIAS på pc:n. Sen var det natt i natt for meg kl21. Vi kjører 3 timers vakter, men nå er det så pass åpent hav at vi kan slumre litt på de. Vi har alarm på arbandsuret pluss en eggklokke, så vi kan sove 10-15min imens vi er på vakt, og det er deilig.

Være har vært fint. Svak vind bakfra. Et seil til hver side. Litt bølger da vindpiloten har styrt (hvilket den har gjort siden vi dro fra Isla Contadora) ellers er vannet utrolig flatt. Det gynger litt da vi får bølgene bakfra. Da kan ikke seilene hjelpe båten å ligge stabil. Vi har fin fart, ca 6knop over grunn. Det var napp på kroken i natt, men det datt av. Helge tror det kan ha vært blekksprut (blackfisk). Helge så noen fartøy på sine vakter men jeg så ikke noen. Vi høre på lydbok, Menn som hater kvinner, av Stig Larsson.

Deilig å endelig være på vei! Dette er det lengste begge har seil i ett strekk noensinne, så det gjør er ekstra spennende. Men vi har en positiv instilling, og tror det kommer gå bra.

Så får vi se hva denne dag bringer for eventyr:)

kl: 11.42
Helge har stått opp, han gikk av vakt ca 06 og nå lager han pannekaker fra bunn av for første gang. Vi bruker pappa Molanders recept :) Ingen fisk men strålende sol og fortsatt ganske flatt vann, ingen bølger å snakke om. Dønninger kommer inn bak fra. Tenker "hva skal man finne på i dag da?". Lukter godt!