ThanksGiving, Coast Guard og Los Aves

With the wind in Coquelicot
Therese Molander / Helge Larsen
Wed 3 Dec 2008 15:07

Yesterday we left Los Roques, but we will come back one day. We have been there for almost one month, but it feels like 2 weeks. Last day we sailed down to Dos Mosquiese and from there we crossed over to Los Aves yesterday. It was a 6hour crossing with wind from west. It was a bumpy trip because we had waves both from behind and from the side. Before we left we had decided to go to Aves de Sotevento, but when we came to the first island Aves de Barlovento I (Therese) had had enough of the waves and we stopped. We are glad we did, because it's realy nice here. Yesterday we went snorkeling and the corals here are alive !! and offcourse alot of fish. We also met our friends in Salt & Light and Alegria. They wished us welcome! Our plan is to stay here to day, and to morrow go on to Aves the Sotevento and after that to Bonaire.

We hope you al are having a great time where ever you are, and we wish you nice winds!

From Helge and Therese

Now in Norwegian!

Hei venner og familie!!

Vi har dratt fra Los Roques! Det føles helt rart ;) men det var helt OK å dra der i fra nå, på tide å oppdage noe nytt. Men vi kommer nok reise tilbake dit en dag, for Los Roques har fått en helt egen plass i våre hjerter.

Etter at besøket vårt dro tenkte vi satse på kite'ingen og dro dagen etter dro bort til kite øya, perfekt vind! Men dagen skulle ikke gå som planlagt. Elias som er en trogen lærer kom bort til oss, hvilket jeg ikke likte så godt, ville jo prøve selv. Men det skulle vise seg at han var veldig bra å ha der alikevel. Helge prøvde seg på start i vannet med brett og det gikk riktig bra, med litt mer vind hadde han kommet opp uten problem. Men problemet var akkurat det, at vinden allerede hadde blitt svakere. Nå var det min tur å øve mer på body dragging. Det er når man ligger i vannet og kjører kiten så att man kan komme tilbake til brette, når man har mista det, og også når man har brette under armen og bruker det som en finne for å komme seg i sikkerhet eller til stranden. Det som skjedde var at jeg ikke klarte holde kiten i luften pga litt lite vind og selvfølgelig for lite erfaring, så den dattt ned i vannet. Da begynner krukset med å få den opp, i mens man ligger i vannet, ikke alltid like lettt. Jeg begynte å dra i ene lina, for å få den til å gå ut mot ene siden, der i fra kan man nemlig få den opp igjen, men kiten ville ikke. For å skape ett bilde her,jeg  ligger altså i en lagune med en svær kite forran meg i vannet og den drar meg lengre og lengre bort fra stranden. Dette var alikevel planlagt fra Elias side, da vi ikke dunne drive hvor langt som helst uten til slutt ende opp på stranden på andre siden lagunen, men alikevel...dette var jo ikke kite'ing! Etterhvert når Elias og Helge innså at jeg ikke ville klare å få opp kiten, hoppet Elias i jolla si og kom ut til meg. Jeg var da ikke på mitt mest strålende humør skal sies, kiten dro og dro og jeg prøvde å svømme motsatt vei. Med fasit i hånd skulle jeg svømt MED kiten, men det var det ikke noen som sa. Jeg var sliten og halvt avkledd ved dette tidspunkt, det er en grunn til at men har t-skjorte på seg når man driver med vannsport, men min bade t-skjorte var på vask! Elias prøvde til slutt fra båten og innsåg da at det ikke var så lett, for det var nemlig for lite vind, så neste plan var at ha kjørde fram til kiten og tok tak i den fra jolla!!! (Tenk om han fra kurse i sverige sett det) Da fikk jeg kiten opp i luften igjen...en stund, men den datt ned igjen. Samme prosedyre en gang til, tredje gang kiten datt i vannet var jeg fast bestemt om at dette er den dummeste sport man kan drive med! Da kommer Helge i vår jolle, men han ser at jeg har sorte øyne og sier ikke noe....med da, når jeg begynner komme inn mot mangroven og det begynner bli rimelig grunnt får jeg opp kiten helt selv...WOW!!! Jeg konsentrerer meg til 1000% og bodydraggar tils jeg får fast mark under beina. Sier til Helge at jeg tar ned kiten. Helt slut i kroppen, etter å ha jobbet som en gal mot kiten i ca 20min,og blitt strattet åt når en turistbåt full av mennesker kjørte forbi meg og sa -Lock at that hahahaha! legger jeg meg i solen og tenker....neste gang!!!!

Vi har blitt kjent med en hel gjeng Amerikaner i 4 forskjellige båter. Alle er barnfamilier og skal samme veien som oss. En av de var han som hjalp oss da vi dragget ved Grand Roque. I båten Independence bor Oties og Jennie med sønnene Ben og Sam. De inveterte oss på Thanks Giving på øya Agustin på torsdagen 27.nov kl15. At dette var på en annen øy passet oss utmerket for en dag når vi var i båten og fisket og badet, og ante ingen fare, kom en gummi båt til oss...Coastguard! De lurte på om vi sjekket inn og hvis vi kunne vise dem våre papirer...øhh...Vi kikket på hverandre og begynte svamle noe om motor problema og i mens jeg gikk inn for å hente vårt vakkre egenhendigt skrivne brev på spansk men stempel fra "captain of Coquelicot" snakket helge noe om motor delar fra norge eller noe...? jeg viste dem papiret og de -jaja motor problem, ok no problema!! Så ble de veldig vennlige og tok i hånd oh greier og sa vi måtte komme tilbake en annen gang, for da hadde vi sagt til de at vi skulle reise samme dagen eller dagen der på, og da var allt løst PUH!

Vi kom oss til Agustin, men der var ingen båter, men vi så noen master på nabo øya og der var de, for et nydelig sted. Øya het Crasqui. Vi har egentlig ikke lyst til å si dette, men fra og med samme dagen som Anders og Anita dro har det vært kjempe fint vær, og det var det denne dagen også. Vi kom 14.55 og fikk da vite att -we were right on time, så det var bare å dusje av seg og kle på seg lang bokser pga mygg senere på kvelden og ta jolla in. Det var Roberto fra Italia som hadde fikset dette. Han har vært i Los Roques i 7måneder og kjenner de fleste nå. Han kjenner blandt annet Patricia hun som eide denne restaurangen, eller teltet, på stranden. MIddagen skulle koste 150b/person ca 300nok, dyrt men pytt pytt (som Helle sier) hvor ofte har man sjansen til noe slikt som dette. Det ble dekket på langbord og vi ble servert, hummer, fisk, krabbsalat, ostron, helstekt småfisk (som jeg ikke prøvde), to typer tunfisk og ris. Veldig gott, jeg spiste allt unntatt de små fiskene, Helge smakte og de smakte -gott! Så var det Steve som tok ordet, alle skulle si hva de var takknemlige for, hele runden barna også. Det ble mye takksigelse til reisen vi alle er ute på, og muligheten til å møte nye mennesker. Barna takket for båtene sine, og familien, sikkert blitt lært hva det er lurt å si :) Jeg takket for Helge og denne unike muligheten og Helge takket for meg :D Sen var det fest!!!! Myggena kom, men da røykla Patricia hele restaurangen gjennom å brenne papp og myggspiraler, så de forsvant etter bare en halvtime. Sen ble vi invitert på kake-party i Steve og hans families båt. Og for et kake-party. Oreodreampai, Brownies, havre cocies og chocolat suflè WOW + vin og øl så klart! Vi satt og hygget oss fram til de seine småtimer.

Ja, etter denne tilstellning har vi vært tilbake på Grand Roque og ventet på båten med frukt og grønnt for å bunkre opp, dratt på en dags ekspedisjon med svenske Adam fra Ulerisehamn og Gill fra Scottland som vi møtte på cafèt en av dagene, super hyggelige mennesker. De sa at de aldrig vært på båt før og da sa jeg at de måtte bli med en dag, og de var ikke sene med på takke ja. Så på Søndagen dro vi ut til en sand øy og snorklet.

Vi var også oppe ved deg gamle fyrhuset på Grand Roque, og for en usikt. Vi kunne se farge forskjellene i vannet rundt korralrevene og vi så laangt. Maffigt!!

Må jo kort også fortelle om nattcluben vi var på i lørdags. Trodde ikke Los Roques hadde en sånn. I lørdags etter  vi spist TACO med friske grønnsaker, mmmmm, dro vi inn til land og møtte Roberto og Oties som satt på stranden (på puben/cafè/bar/restaurang) og drakk øl og mojitos. Da kom Adam og Gill og vi hadde en super hyggelig kveld. Etterhvert var det bare Helge, Roberto og meg igjen og de begynte å stenge. Da så vi at alle mennesker gikk opp en etage og vi gikk etter. Der var det en DJ som spillte. Vi står alltså på en balkong rett ved stranden med en stjernehimmel som hører hjemme i eventytrene og danser til live DJ (litt som Stryn i Norge hvis man bytter ut vannet mot høye fjell, cooolt). Men de ville stenge der også. Da vi sto utenfor og ventet på Roberto spurte noen venner av han om vi ville bli med på nattclub, OK sa vi. De sa at vi ikke skulle ha for høye forventninger, og vi tenkte at det kanskje var va 10pers der. Mer når vi kom inn, wow!! Det var stappet med mennesker, visst nok 90%gutter, men det spilltes salsa musikk og alle danset salsa så svetten spruta. MORO!!! Her danset alle med eller uten partner. Hadde man ikke noen partner sto man bare og danset for seg selv. Vi var der til de stengte og gikk glade ner til stranden og tok jolla ut til båten.

Vi hadde planer om å dra på søndagen, men da var vi jo med Adam og Gill. Mandag dro vi ned til Dos Mosquises, lengst ned i Los Roques og igår Tirsdag dro vi fra Los Roques. Så nå er vi på Los Aves.

Det var dårlig sjø på veien over så jeg følte meg ikke helt bra, sen viste det seg at jeg antaglig fått influenasa, så det var ikke så rart. Vi skulle egentlig dratt lengre til Aves de Sotevento, men vi stoppa her på Aves de Barlovento og det er vi glade for. Det er kjempe fint her. Vi snorklet litt igår, rett etter vi kom, og jeg måtte klype meg i armen, så flott er det her. Her er det større grad av levende korallene og det myldrer av fisk i ALLE farger. Dette er uten tvil det flotteste akvariet så langt :) Idag, hvis formen tillater skal vi dra ut til revet her like ved, og se hvordan bølgene slår over, det er magnefikt å se, for noen krafter, Sen skal vi inn og kjøre langs mangroven (ikke i mygg tider), for her finnes det utallig mye fugler. Mest booby fugler, og de skal ha masse fine farger på nebb og føtter.

Vi har ikke glemt advent og endelig kan jeg hver dag åpne en pakke ur julestrumpekalendern Helle laget til meg, TUSEN TAKK Hellemor!!! Vi laget en adventsstake av en planke man har fiskesene på, og jeg dekorerte den med en blekksprut med nisse lue. Helge leste "tenn lys vers" når vi tente første lys.

I morra drar vi videre til andre Aves øya og sen til Bonaire. Når vi kom hit møtte vi våre venner i båtene Salt & Light and Alegria, koselig.

Nå orker dere antagligvis ikke lese mer og jeg begynner bli rimelig varm, på tide med et dopp i det 29-30 gradige vannet :P Takk for alle meldinger og mail, all kontakt hjemmenifra varmer!!