Bestefar Barracuda i Aves og uken på Bonaire

Therese Molander / Helge Larsen
Mon 15 Dec 2008 04:36

Hei!!
Nå er vi på Bonaire, og trivas veldig gott, litt for gott :) her kunne vi gjerne blitt de 3 månedene vi har lov til med turist visa, men vi skal videre. Tanken var i går, men det ble i dag og nå har vi bestemt at vi drar i morra :D

Tiden vi hadde på Los Aves var også allt for kort. Først var vi jo på Aves de Barlovento, det var der jeg stoppet å skrive sist gang. Vi dro inn til mangroven og så på fulene. Det var noen rare skapninger med røde føtter og blå nebb. Sen dro vi ut til revet og så bølgene slå over.Store krafter fra det store hav! Vi prøvde å snorkle, men det var for grunnt. Da kjørte vi rundt litt for å finne dypere vann, noe som ikke er helt lett innenfor revet. Plutselig var vi oppe på et rev. Vi hadde ikke hatt en sjans til å se det for vi hadde solen i øynene. Her er det jo dypt sa vi, for utenfor de grunne ble det brådypt, perfekt. Jeg var litt skeptisk...jo dypere vann jo større fisk?? Og i skummringen...er det ikke da rovfisker jakter? Allt gikk fint til å begynne med, vi så masse fine småfisk og levende fargerike koraller. MEN så kom 5 st Barracuda, jeg ble redd og vill tilbake til jolle. Vi bestemte da at svømme over det grunne, fordi jeg trodde dette ville være et tryggt sted der vi slapp å møte store fisk. Så feil man kan ha!!!! Mitt inne i korallrevet, i en påning med sandbunn, låg han...bestefar BARRACUDA!! 1,5meter lang, med svære tenner og stygge arr på hele kroppen. Jeg dro tag i Helge og fløy opp på ryggen hans. Til og med Helge ble skeptisk, det sier jo noe om størrelsen. Vi svømte forsiktig mot jolla uten å slippe besten med blikke. Det føltes som han sperret oss inne noen ganger og som nærmest kom han 2meter fra oss. Når vi endelig kom opp i jolla igjen sa jeg at NÅ hadde jeg snorklet ferdig for den dagen.

Seilasen over til Aves de Sotevento var nydelig med vinden på skrå bakfra og strålende sol. VI suste avgårde i ca6knop. Sotevento er anerledes en Barlovento. Sotevento er mer utspridd. Vi kom fram ca 16.30 å måtte forte oss inn til stranden før det ble mørkt. Dessverre rakk vi bare besøke denne ene øya, for vi hadde bestemt oss for å dra til Bonaire dagen etter. Men vi kosa oss masse på Sotevento de timene vi var der. Vi gikk langs stranden i solnedgangen og spiste nyfanget barracuda til kvalds. Kl 07 neste morgen lettet vi anker og dro mot Bonaire :)

Bonaires vestkyst byr på caribiens beste seiling, og det stemmer. Mye vind og lite bølger:) Vi la oss på en mooring, da det er det eneste alternativet man har her fordi Bonaire er en nationalpark. CoastGuarden kom og sjekket oss og gikk gjennom båten vår, de lette sikkert etter dop. Da var jo vi en dårlig båt at undersøke :) De var bare snille og det var ikke skukmmelt. Alle båtene rundt oss fikk jo noe å se på da, haha!

Nå har vi allerede vært her en uke og tiden har gått så fort. Vi har seriøst fudert på å bli her lengre, vi kjenner oss hjemme her på et vis. Det er en perfekt mix mellom Caribien og europa. Man har allt man trenger av ting og mat, men tempot av caribien og selvfølgelig vannet og varmen :)

Jeg har hatt to timer på treningssentret, sen har vi snorklet ved Klein Bonaire og Helge har dykket der sammen med vennene våre. Når de dykket var jeg med å snorklet. Vannet er så klart her at jeg kunne se de hele veien, selv når de var som dypest. Da så vi rocka. Igår snorklet Helge og jeg rett utenfor Coquelicot og da var vi forfølgt av masse små stripete fisk som ikke var redde i det heletatt. Sen så vi en stor rocka og en skildpadde :)

I forrigår leide vi bil og kjørde rundt hele øya, det var en kjempe fin tur. Allt begynnte med at vi gikk til Lee's bar for å danse salsa. Vi hadde planer om å møte dansejente og hennes man der. Jeg hadde vært og danset på hennes dansestudio (en lagerlokale med disco lys og speil) dagen før. Da danset vi axè, en brasiliansk aerobic/salsa/marenge mix! Der møtte vi da orginalet med stor O, mr Lee. Han hadde gjort militære i norge og kunne litt norsk, "fin rompe" og "mange takk" hahahaa!!! Vi fortalte om at vi villeleie bil men at de kom cruise skipp neste dag så at vi kanskje ikke fikk noen bil, da alle turister stå i kø får å leie. Da ringte han en venn og vipps hadde vi bil, til halv pris til og med. En gamal Toyota Corolla som fikk navnet blåbær'et. Allerede på kvelden kjørte vi opp på en berg og så Bonaire by night! Neste dag pakket vi bilen og kjørte av sted. Vi kjørte nord over først og etterhvert ble veien enveiskjørt, så da måtte man være bestemt på att man ville den veien, kult. Vi kjørte langs vannet og det var stilig, med overheng av fjell, som grotter lang kysten. Så kom vi opp til en sjø men flamingos og etterhvert skiftet landskapet til indian steppmark. Der stoppet vi og så på grotter med Indian inskripsjoner og "fika" (spist lunsj) ved vannet. Det var kult, for der vi spiste kom bølgene inn i en bukt og slo opp med veldig kraft. På vei tilbake til byen kjørte vi opp samme fjell vi vært kvelden før og så Bonaire by day :) Ettersom ruta vår var som en åtter paserte vi byen en gang til før vi dro syd over på øya. Da kjørte vi forbi slavehytter der slavene bott da de ble henta hit for å jobbe i saltindustrien, som er den største her på Boaire. Middagen vår spiste vi i surfers paradise. En bukt med et rev utenfor så det var stille vann der og man kunne gå en halvtime med vannet bare til midjen. Sen var det tilbake til byen. På veien stoppet vi og handlet. Nå har vi jo sjansen å handle europeisk mat for siste gang og det ble bunkret svenske skorpor (kavring) og kneckebrød :)

Igår fikk vi gjort mye, vi fyldte disel, bensin og fyldte opp tankene med drikke vann, åhhh de har det nydligste vannet her. Det er fresht og vi drikker det rett fra springen, vann er lyksus!!!!

Nå skal vi prøve å handle frukt av venezuel'arna som iblandt har marked her. Vi har nemlig fått 50boliviares av Uliad å handle opp!!

Nå er neste stopp Curasou før vi drar ned til kysten av Colombia, vi skal holde følge med våre amerikanske venner! Julen blir i Cartagena!!