Vi deler ikke bare hav, uten parkbenker!

With the wind in Coquelicot
Therese Molander / Helge Larsen
Tue 24 Mar 2009 03:31

Hei hopp!

21 mars og vi har vært her på Galapagos i to dager. Når vi kom på lørdagen fikk vi ikke gjort mye, bare slappet av og spiste. Ble ikke engang tur inn til byen som vi beregnet. Etter vi tatt opp ankeret en gang, sluppet det igjen og Helge dykket ned på det, var vi klare for å ta water taxi inn. Da sier naboen vår at vi ligger for nærme han. Møkka man. De satt ute hele tiden vi drev å ordnet med ankeret. Og når vi er nydusja og klare sier han at vi er for nærme. Ja ja! Bare å ta opp ankeret igjen, kjøre en runde og sleppe det på nytt. Etter det var vi slitne og ble i båten. Men nå ligger vi på betryggende avstand fra vår "gode" nabo.

Søndagen derimot ble mye bedre. Vi kom oss i land, så koselig by! Mye større enn vi forventet. Her har de virkelig alt! Hele Galapagos går ut på MILJØ MILJØ MILJØ. De er utrolig naturbevisst, og det skulle bare mangle med alt dyr og plante liv de er ansvarlige for. Bare på vei inn til land, ble vi slått av dette annerledes liv som er her. På en av fiskebåtene lå det 3-4 store seler.Her kaller man seler for sealions. Det vi kaller sel, er hvalross her. Rart, men sånn er det. Alt er i harmoni med omgivelsene her. parkbenker, lyktestolper og veiskilt er i tre og over alt står det at man skal ta være på Galapagos. Det eneste som ikke er miljøvennlig her er turistene :) Tror dette er eneste stede i verden dyr og mennesker lever så tett. På fortaue kan du like gjerne møte en hund som en sel, eller amerikaner :) På en parkbenk satt det to gutter og ved siden av dem lå en sel å slappa av. Pussig, tror ikke det er sant eller mulig til og begynne med. Men rart hva man kan bli vant til. Mennesker og seler deler strand. Barn og seler leker side ved side. Det morsomme er at de er overalt. De driver å bygger masse her, og inne på en byggeplass der det var en dam med vann, jo der var det en sel og en pelikan. Vi gikk rundt i byen å ble kjent med gatene. Her er det vaskeri, baker og masse butikker. På ettermiddagen gikk vi bort til en strand. Det var søndag så det var mye mennesker på stranden. I ene hjørne lå selene å gassa i solen, akkurat som menneskene. Hvis noen gikk bort til de for å ta bilde ble de litt grettene, men hvis barn lekte der eller folk bare gikk forbi ble de ikke sinna. En familje satt og hadde piknik under et tre og det treet delte de med en familie seler. MEN et stort minus, de stinker. De lukter utrolig vondt! Og dessverre elsker de å hoppe opp i dingier og bak på båter. Allerede første dagen hadde vi besøk av en sel bak på badeplattformen. Helge spendte opp et stort rødt tøystykke så de ikke kommer opp i båten., Men vi har stadig vekk besøk på plattformen. Det er jo skjønt på et vis og de er veldig søte, Men når jeg skulle dusje i dag og først måtte jage vekk en og sen kjente at plattformen var helt slajmig, kom vi fram til at vi nok må stenge hele båten for sel. Svenske Lennart hadde en i jolla si i dag på morran :)

Idag mandag har vi først vært super flinke på morran. Når vi var i Gatun Lake i Panamakanalen glemte vi å lukke et vindu bak og det kom inn masse vann (ferskvann heldigvis). Vi oppdaget det ikke med en gang hvilket ledde til at alle melk kartonger og juicekartonger legat i bløt :( så når vi tok fram en den andre dagen og la den i skape ute i båten lekte den. Så hele båten har luktet sur melk i flere dager før vi fant hvor den runnet. Idag tok vi opp all melk, juice og ting under vår seng, tørket, la plast i bunn og la alt på plass. Foran tok vi vekk den seige "melke sjøen" som var under gulvet og vasket  vasket vasket, gul, benker og ja, hele båten. Nå lukter hun deilig såpe og er ren og fin! Klokken var 11 når vi var ferdige, så det var på tide med lunsj og etter det playan.

I går hørte vi en jente fortelle en annen om en strand bortenfor flyplassen og de syns vi hørtes bra ut. Vi gikk dit i stekende sol, men tok taxi siste biten. Først trodde vi at vi blitt lurt for det var ingen strand, men vi måtte bare gå litt så var den der. Masse seler og to unge gutter. Helge gikk og badet med en gang men ble jaget opp på land av en svær selhanne. Gutta sa at vi måtte bade på andre siden av stranden der han ikke var konge. OK! de var jo der først! Så snorklet vi, så fisk og skilpadde (denne gang fikk vi bilde av den) og en lang lang fisk.

Hvordan skal man beskrive dette sted? Jeg har en sak jeg vil si til dere alle. Er det noen som lurt på å dra på ferie en gang, DRA HIT! Dette er det kuleste stede i hele verden (tror jeg! Av det vi sett i hvertfall). Vulkan landskap, dyr, hav, kjempe fine strender, koselig liten by, koselige fine restauranter og masse hotell i alle fasonger. Her er man ett med naturen og dess skapninger!

Vi er helt forelska i Galapagos!

I morra skal vi på vår første tur. Det er en øytur mellom 9-14. Vi drar sammen med Lennart og Bjørn pluss to til. På onsdag skal vi antagelig snorkle/dykke. Det er et to dykk for Helge og tre snorklings muligheter for meg. Vi har mulighet at se: havs iguaner, fisk, skilpadder, rays, Galapagos hai, hval hai, revhai og kanskje hammer hai :) Kuuuul!!!

Sen har vi lyst til å dra på en 4 dagers tur rundt på de andre øyene. Det er dyrt, men når vi først har seila hit syns vi det er ok å gjøre Galapagos ordentlig! Og sen er dette stedet DRIT KULT!! :D