Las Perlas

Therese Molander / Helge Larsen
Tue 10 Mar 2009 02:07

Las Perlas

Stille Havet er stille. Når vi dro fra Tabogo var vannet blikk stille og sol, himmel og vann gikk i ett. Magisk! En av hengekøyene vi kjøpt i Colon ble satt opp og Helge lå i den under bommen, Geir lå på dekk og jeg kjørte. Etter hvert ble det litt mer vind og vi kunne seile. Det tok oss ca 7timer å komme fram til Isla Casaya. På veien så vi delfin og masse pelikaner. Så mange har vi aldri sett før og de fløy rett ved båten. Geir var helt eksaltert, han syns det var så utrolig fint. Moro, da ble vi glade. Han har hjulpet oss masse i både Colon og Panama City så vi var redd han ikke fått ordentlig ferie, men nå så han veldig glad ut J Imens gutta tok en kjapp tur på land laget jeg pizza og tradisjonen tro ble det Simsons til maten og en runde 500. Dagen der på tok vi jolla inn til playan, jøss så vakkert det var. Endelig igjen var vi tilbake på en katalogstrand. Vi gikk en tur rundt på øya men jeg følte mest for å slappe av på stranden pluss at noen måtte se til jolla. På denne siden er det nemlig flere meter forskjell i høy og lavvann. Noe vi ikke er helt vant til enda. Geir og Helge skulle bare ta en liten runde til. Mange timer senere hadde de enda ikke kommet tilbake og jeg sa til meg selv at neste gang jeg må dra jolla lengre opp på stranden skulle jeg isteden ta den og å lete etter de. Men så kom de, tuslende på stranden. Men hvorfor i alle dager var de så møkkete, de blødde og Helges t-shirt var ødelagt på mange steder? Hjelp de har blitt rana! Men det var ikke så dramatisk. De to herrene skulle bare ta en liten snarvei tilbake gjennom jungelen. Jeg fikk selvfølgelig skylden, for at jeg forlatt dem alene til å ta avgjørelser selv. Geir sa at jeg burde vite bedre, Haha! De hadde gått opp en bratt fjellside med jungel sen presset seg inn mellom busker med torn kratt og Helge hadde klatret opp et tre for å prøve se i hvilken retning vannet var. Kan dere tenke dere denne syn, ønsker jeg vært en fugl. Sen senere på kvelden så de på kartet at hvis de bare fortsatt litt til før de gikk inn i jungelen hadde det vært mye kortere enn der de gikk. Neste dag dro vi videre til Contadora, den største av øyene i Las Perlas. Det er en rikemanns øy og her finnes restauranter og butikker. Fra Isla Casaya kjørte vi zickzack mellom grunne partier og kom etter hvert ut i åpent hav, der bølget det men vi fikk annet å tenke på. Det var nemlig masse fugler der og da sa jeg – hvor er delfinene da? Og da hoppet det opp en rett ved siden av båten. En annen hoppet helt opp av vannet. Det var masse delfiner som svømte helt synkront ved båten. Men de ble ikke så lenge, de var jo ute på jakt. Men vi var takknemlige for den show vi fikk. Geir så lyrisk ut.

Første vi gjorde var å oppsøke en restaurant. Der spiste vi deilig kylling, kjøtt og grillet laks! Kvelden fortsatte, etter en lang gå tur (vi gikk oss vill) og ett parti sjakk i mega format, i båten med kortspill. Neste dag, wow! For noen strender. Nå kunne vi virkelig se at vi er i stille havet. Strendene har den der perfekte sanden, helt fin og hvit. Vannet er turkis, blått og klart. Vi gikk en stund rundt på øya, det er masse fine villaer og golfbiler som kjører rundt. Egentlig så har de egen flyplass her men den er nede nå for de legger ny asfalt. Isteden sirkulerer det masse helikoptre… rike folk. Geir fikk kjøpt billett til ferja som går istedenfor fly og vi kunne gå på stranden. Det er en strand som kalles Den svenske stranden (la playa de suecas). I boken står det at svenske damer er de med blondt hår, blå øyner og solbrente kropper hahahaha! Japp sånn ser de alle ut. Vi kom oss dit og var helt alene, deilig. Geir gikk turer langs stranden imens Helge og jeg nøyt av å kunne lese bøker og bare slappe av uten å tenke på båt, båt ting, hva vi skal og hva vi må handle. På denne stranden fikk vi to underbare dager. Siste dagen ble vi igjen på stranden og tente bål når solen gikk ned. Helge hadde kjøpt inn ”godsaker” så vi kunne ha en skikkelig fest før Geir skulle dra fra oss. Etterpå gikk vi på lokale baren og danset til klokken var ca 03. Der gikk bare de som bodde på øya og det var tre jenter der, med meg.  En helt toppen dag fra morra til kveld. Morgenen etter sto vi opp så tidlig vi kunne hehe og Geir måtte begynne pakke. Klokken 13 var vi ved stranden der ferja skulle gå. Helge og jeg gikk og kjøpte pizza og det ble vår siste picknick med Geir før den lille båten kom og henta han og kjørte han ut til ferja. Vi vinket ha det og gikk til svenske stranden og sovnet i skyggen! Takk Geir for et supert selskap, vi har kosa oss hver eneste sekund du vært her. Må også skryte av Geir som hver dag har tatt oppvasken enten med en av oss eller alene, bra jobba grabben!

Nå fikser Helge og jeg båten, rydder og stuer alt på plass. Om noen dager setter vi kurs mot Galapagos. De vi snakket med sier at det er en stille seilas med mye motor kjøring, så det gjeller å finne et værvindu der det blåser en del for desto mer sør man kommer jo mindre vind blir det.  Vi har også fått positive hint om att det kan være mulig for oss å få 20dager der, men vi bet ikke. Det kan bli alt fra 3dager till 20dager, så vi krysser fingrene.

Vi har det toppen og stor koser oss her i Stille Havet. Det føles virkelig som vi er inne på kapittel to nå, at vi kommet inn i en ny fase. Tenk på alt som venter oss nå! SPENNEDE!

Tanker masse på dere der hjemme også, lengter hjem iblandt men for det meste rekker vi ikke det, er travelt å komme seg på stranden :P