Los Roques

With the wind in Coquelicot
Therese Molander / Helge Larsen
Sun 9 Nov 2008 15:02

Now we are in the Los Roques on the island Grand Roques. Los Roques are some beautiful islands far off the Venezuelan coast. We have been here 5 days and are hoping to stay a few more weeks. Some friends from Norway are coming next week.

Sailing down here was perfect. We had the wind from behind and an average of a little more than 6 knots through the water! Maximum 8,3 by Therese and a lot of time around 7. With the currant with us we used much less time than we expected. We came to Los Roques in the morning and were expecting to arrive in the afternoon. Nice!

If you are sailing close to this island stopping here is a must. We have tried to check in here, but it is a problem because we have not checked into Venezuela yet.. Most people we talk to don’t bother and just stay here for some time.

In Norwegian:

Hei venner!

Herlig å ha kommet fint i gang med seilingen! Vi trives veldig godt her på Los Roques! Hovedøya er et utrolig hyggelig sted med gater i sand og ingen biler. Det er fint å snorkle her også med masse liv i havet. Det svømmer stadig stim av småfisk rundt båten og under lurer større fisk. Vi lå først noen dager på hovedøya. Vi har litt problemer med innsjekkingen. Skulle ha sjekket inn i Venetzuela på Isla Margarita, men pirater gjorde at vi ikke ville dit. Når vi ikke hadde gjord det må vi egentlig dra videre. Vi har nå et lite ”motor problem” og fikk 24 timer her. Etter litt fram og tilbake måtte vi skrive et brev på spansk om problemet og de skulle komme innom for å sjekke at vi virkelig hadde et problem. Med en gammel ødelagt impeller var vi klare til å ta dem imot, men de kom aldri så vi venter fortsatt og håper de ikke har tenkt til å komme. Vi seiler nå rundt som vi har lyst. Vi dro til en naboøy for å kite, men akkurat denne dagen bestemte vinden seg for å løye. Vi fikk kiten til å fly sammen med en instruktør, men det var for lite vind til å kite. Dette var på ettermiddagen og når vi kom tilbake til båten begynte et stor mygg angrep. Vi tok opp ankeret og kjørte av gårde til en annen liten øy som bare består av sand. Det hjalp!

Neste dag dro vi tilbake, men fortsatt lite vind. Vi tok et vindsurferkurs isteden, og nå kan vi det grunnleggende begge to. Veldig moro!

Dagene går fort her. Vi snorkler, handler mat, besøker andre båter og koser oss masse. Det er også alltid noe å gjøre med båten så vi kjeder oss ikke. I morgen skal jeg ut i nasjonalparken å dykke! Therese blir også med, men det blir ”bare” snorkling på henne.

Veldig hygglig med meldingene på satellitt telefonen!