Aitutaki

Therese Molander / Helge Larsen
Sun 13 Sep 2009 04:57

Hei alle sammen!!

Nå har vi kommet fram til Aitutaki etter den verste seilasen vi noen sinne hatt, men belønningen var veldig bra. Når vi kom fram rakk vi akkurat å spise litt så sto Anders og Anita på brygga :)

Vi vil også passe på å si TUSEN TAKK til Anne-Lene for et kjempe koselig besøk på BoraBora. Kjedlig vi ikke fikk seila, men nå med fasit i hånd var det bra vi venta. For om det være vi fikk bare var en brøkdel av det som var, burr burr! (les dette reisebrev). Vi fikk litt mer enn to uker på BB sammen, og vi tror vi alle syns det var to kjempe hyggelig uker med masse moro. Eller hva sier man om haimating, snorkling med rokker, gå opp et bratt fjell, sykle med mer med mer. Anne-Lene har lova oss å skrive reisebrev fra BB (del2). Det er mye å gjøre etter hjemkomsten med den som venter på noe gott venter aldri for lenge!! Takk igjen Anne-Lene du er en super venn og ett kjempe godt menneske rett gjennom!!! Vi er veldig glad i deg!

Vi dro fra BoraBora på tirsdagen etter Helge kjørt Anne-Lene til flybåten. Det var meldt bra vær så vi passet på å dra så fort vi kunne. Først når vi kom ut av revet var vi i le av øya så bølgene og vinden var litt rotete, men vi fant rytmen ganske raskt. Første natten var helt OK og også neste dag. På kvelden satt jeg til og med ute på dekk å spilte gitar og vi så på film, men så begynte det å blåse. Det gikk fra kosevær til to rev i stor seilet og lite forseil.

Turen hit er delt i to deler, før og etter VÆRET!!! Bølgene ble høyere og høyere og vi hadde vind på 30knop med mer i kasta. Noen ganger slo det svære bølger over hele båten og fylte opp cockpiten. Coquelicot lå over på siden og jeg tror jeg kan si uten å overdrive at vårt soveroms vindu var mer under vannflaten enn over. Bølgene slo inn i skroget og noen ganger var det som Hun fikk en ørefik av Neptun så bakenden for til siden. Det var vanskelig å bevege seg i båten uten å dette hit og dit, vi inntok krabbegang de få ganger vi måtte gå fra senga til luka for å sjekke kurs og om det var andre båter i n’rheten. Vi er evig takknemlig til Windy som styrte som en gudinne hele veien. Andre natten satt Helge vakt i cockpiten i full seil mundering en stund

Ventiler og luker holdt ikke tett når det ble så mye vann så det kom vann inn i båten. Vi så at det så ut som et bomb nedslag men hadde ikke mulighet til å gjøre noe med det, den jobben har vi tatt i dag. Alt var klissvått, oppvask bøtta sto på hode og alt luktet saltvann og surt. Ettersom vi kom hit i dag og vi ventet nye venner på besøk var det bare å ta ”oksen ved horna” og begynne å ta ut ALT, vaske og skylle. Vi rakk selvfølgelig ikke alt dette før Anders og Anita kom, men de var meget forstående, da de hatt sin del av uværet på Rarotonga, og hjalp oss. Tusen takk til dem! Så nå er Coquelicot ren og ryddig igjen, klar for å seile i morra igjen.

Visst hadde vi gjerne sett litt av denne vakre øya men værmeldingene sier at det skal være bra vær nå noen dager, så det er best vi kommer oss av gårde så at vi ikke blir værfast her. Vi møtte Vicky og Noah her og de har venta på en bra dag å seile på i 3uker, de dro i dag!

Våre venner på Dream Time som dro ca en time før oss fra BoraBora er fortatt på vei. De syns været ble for hard og gav opp. De la seg bi siste natten og red ut uværet. De kommer antagelig hit i morra.

Så nå har vi vært ute i skikkelig drittvær, så da er vi klare med det J Nå satser vi på en hyggelig og ikke like vind og bølge rik seilas til Beveregd reef (4dager) og Nuie)+ 1dag) sammen med Anders og Anita. Dette blir første gang vi seiler sammen med noen andre, blir spennende. Får se om de syns vi er hyggelige etter det også J

Dere hører fra oss igjen når vi kommer fram, eller hvis været tillater det, underveis!