The Kingdom of Tonga

Therese Molander / Helge Larsen
Tue 20 Oct 2009 23:13

Hello!!

So our trip is coming to an end L We are now in Tonga in Ha’apai (middle group), after 2,5weeks in the northern group (Vava’u). It’s absolutely gorgeous here and we have visited a lot of nice anchorages. We are planning to sail over to Fiji in the end of this week and on the 11th of November Coquelicot is going up on land!! We have managed to get a hurricane hole in Vuda Point Marina, so she will be dug down there.

Here in Tonga we have been partying a lot, because we have met up with “old friends”. But we have also been visiting some caves both on land and in the water. One of them was a little bit tricky to get in to. You had to swim down and into a tunnel under water. I couldn’t do it because of my ears but all others that did it and said it was amazing. On the way out you could see the light from outside glow into the caves opening.

We haven’t been swimming with whales here but we have seen a lot. Almost every time we have been sailing here we have seen whales. And on the way down here we had one just next to the boat J But still the coolest thing was to swim with them in Nuie.

Yesterday we had a bonfire on land here together with the guys on Canela and Qovop. We had caught a dorado on the way over here and Canela a waho, so we put them on the fire and it tasted delicious. We sat there on the beach and it was all dark around us only the stars were glowing and someone were playing the guitar. It’s so nice because almost all guys in both Canela and Qovop play the guitar so every party they take care of the entertainment. These nights are memories for life, for sure.

Now we are going to enjoy the last weeks of our adventure, for this time. Our flight home is on the 17th of November.

Best
Therese and Helge

And now in Norwegian…..

Hei alle sammen!

Nå er det en stund siden vi skrev sist og mye har skjedd. Som dere vet har vi kommet oss til Kongedømmet Tonga. Vi kom hit 2. Oktober så vi har allerede vært her i 2,5 uker. Dette er en meget spesiell plass. Først av alt så har de jo fortsatt konge, som bestemmer. Og ham er de veldig stolt av. Det henger posters med hans bilde over alt og banderoller Long live the King. Og så har de jo hvalene!

Tonga er inndelt i tre øygrupper: Vava’u (nordre), Ha’apai (midterste) og Tongatapu (i sør). Hver øygruppe består igjen av mange små øyer. I Vava’u var øyene veldig forskjellige om du var øst eler vest i øygruppa. Øyene i vest var bratte og frodig imens de i øst var lave og med sandstrender. Nå er vi i Ha’apai og her virker det som om øyene mest er flate, men jeg kan se en høy vulkan på en øy i horisonten. Vi har planer om å ta en tur ut til den fra byen, man kan nemlig ikke ankre der ute. Men jeg skal ta det fra begynnelsen. Vi kom først til Vava’u.

Første dagen sjekket vi inn i byen. Da la vi oss ved en brygge så kom coustums, health og agriculture. Disse karene ville sjekke om vi var syke og om vi hadde frukt eller grønt om bord. Men de sjekket ikke så veldig nøye. Så fant vi en plass å ankre rett utenfor Yacht Cluben. Ved siden av oss lå Opportune og sammen med de havnet vi på Transvestitt bar og lokalt disco første natta. Det var en meget vellykket aften. Jeg klarte å utføre en ekte ”frosk”…historien bak dette må dere spørre om når vi kommer hjem J Dagen etter var Helge litt sliten så jeg gikk med Cathrine fra Dream Time til markede. Men det var stengt. På kvelden ble vi invitert til Dream Time på middag og på søndagen gikk vi tur til en ferskvanns grotte sammen med Ingali og Rune fra Opportune.

Etter noen dager i byen med café besøk og handling kom vi oss av gårde til en av øyene. Første stede vi kom til var ikke noe bra. Noen hadde sagt til oss at vi bare Måtte! dra dit men når vi vel kom dit var det for det første totalt ”livsfarlig” å gå inn dit for det var rev over alt. Men jeg ropte på båtene som allerede lå der over VHF:en og fikk guide hjelp. For det andre når vi vel var inne var det super bumpy der inne. Bølgene slo over revet bak oss og så lagde vinden bølger forfra. Jeg ville dra med en gang men solen var på vei å gå ned så vi måtte bli. Dagen der på dro vi med en gang vi våknet, uten kaffe først til og med.

Neste sted var helt nydelig. Det er så deilig for øyene ligger såpass tett at det bare tar noen timer til hver. På veien så vi hval. Det blåste bra så vi var heldige å finne en plass som var rolig. Vi var helt alene foran en flott liten sand øy med palmetrær. Litt etter oss kom Opportune og Good Mood og siste dagen Dream Time. Det var her vi var når tsunami advarselen kom, men den kom jo aldri til oss som tur var. Vi lå 3-4 netter ved den øya og kitet og lagde bål på stranden, spilte volleyball og snorklet. Så ble det fredag og vi ville inn til byen igjen for å møte opp med Qovop og Canela for enda et besøk på lokale discot. Først var det før drink på Watermelon og deretter fortsatte festen på Yacht Cluben før vi gikk til discot. Men vi var alt for tidlige så det var ikke noe folk der så vi dro ut til Canela isteden.

På lørdagen dro Helge og jeg på jollesafari. Vi kjørte inn en gravd kanal som tok oss ut på andre siden av øya. Der gikk vi langs stranden og ut på revet og snorklet litt på utsiden. På ettermiddagen tok vi taxi sammen med Rune, Ingali og Eva til Ano Beach og Tonga Feast. Vi viste ikke helt hva vi skulle forvente oss, mer enn lokal mat og firedance.

Det var noen menn som spilte gitar og ukulele, sang og drakk kava imens vi lå i gresset i solen. Kava er en slags rus drikk de lager av røtter. Du blir ikke full men det sies man blir avslappet av det.  Så danset barna fra byen lokal dans. Den var annerledes enn i Marquesas. Her var det ikke masse hofte bevegelser uten alt skjedde med hendene. Men det var de samme myke sensuelle bevegelsene og de danset etter det som ble sunget. Guttenes dans var mer lik, her var det også kriger dans. På slutten var det en liten gutt kanskje 10år som danset med brennende pinner. Så ble vi vist til bordet der de hadde dekket på i typisk Tonga stil, all mat direkte på bordet. Man fikk ikke lov å bruke gaffel og tallerken var en bit av en stamme som var kutta i to. Maten var laget i et hull i bakken og istedenfor folie brukte de bananblad. Man fikk ta et blad og så var det suprise hva man fikk. Det kunne være fisk, frukt, gris og kylling. Nesten alt hadde cocosnøtt smak og var egentlig veldig spesielt.

Dagen der på ble vi invitert med på Watermelon på en dagstur for å se grottene. Det ble en helt perfekt dag med sol og blå himmel, musikk, mat og masse gode venner. Først dro vi til Swallows cave. Det er en åpen grotte i fjellet så det er bare å svømme inn. Man kan ikke ankre der så vi måtte ta tur til å kjøre båten i sirkler utenfor. Vannet var super klart og når man svømte inn i grotten ble det helt mørkt. Det var høyt i ”tak” der inne med masse flaggermus.  Den andre grotten het Mariner’s cave men den var mer vanskelig. Der måtte man dykke ned ca 3meter og så svømme i en tunnel ca 7-8m inn. Når man kom inn der var det et stort rom og når bølgene kom inn i grotten ble det trykk i ørene. Helge fortalte at når de vært der inne en stund ble det tåkete. Jeg kom meg aldri inn dit pga ørene mine. Jeg gjorde et forsøk men det gjorde alt for vondt og det er dumt å presse det. Man kan ikke gjøre alle ting alle ganger. Men de andre tok film og bilder for meg. På vei ut i tunellen var det kjempefint med sollyset som skinte ned i vannet og inn i tunellen. Etterpå dro vi til en ankringsplass for å spise og der møtte vi Martin på Anima og selvfølgelig ble det en runde med UNO J. Vi dro tilbake rett før solnedgangen og det ble en stille og sakte seils tilbake til byen. Vel framme ble det ankerdram på båten og etterpå dro vi til Coquelicot og lagde pizza. En perfekt dag.

Mandag og tirsdag var det festligheter med de andre båtene på kveldene og på onsdagen sjekket vi ut av Vava’u. Da dro vi ned til den ankringsplassen vi var ved på Tonga Feasten sammen med Opportune. Vi tok en rolig kveld med UNO og mat.

Neste dag imens jeg sto og tok oppvasken kom en mann i en dingie forbi og stoppet hos oss. Han kom fra den store super yachten inne i byen, DrumBeat. Han og en kollega fra båten hadde fire dager fri og hadde leid en katamaran fiskebåt og nå lurte de på om vi ville bli med ut å snorkle. Da er det ikke vanskelig å si ja takk. Oppvask eller en dag på en motorbåt med en profesjonell kokk. Vi spurte om vi kunne ta med Ingali, Eva og Rune også, og det var ingen problem. Vi dro ut til en annen øy og tok en tur for å spearfiske lunsjen, men det var kaldt i vannet og ikke noen fisk. Når vi kom tilbake på ettermiddagen hadde Qovop og Canela kommet. På kvelden var det fest på land. Det er et spansk par som driver stede og det var masse folk der. Eierne spilte saksofon og gitar pluss at alle guttene i Qovop og Canela er super musikalske, så det ble en improvisert orkester der med masse sang og dans, kul!! Men mitt i blant alle glade mennesker var det en figur som stakk ut veldig…en geit! Den bodde der og fikk være inne i restauranten. Den var mer som en hund enn en geit og ville ha kos av alle.

På fredagen spilte vi volleyball på stranden og tok en tur til et flytende artgallery. En dam efra USA som blitt fast i Tonga og lever av sin kunst på sin husbåt. På kvelden var vi sammen med de andre på Qovop. Men Opportune var ikke med. De satte seil mot Fiji på morran. Rart å ikke være sammen med de mer, men vi møter opp med de på Fiji om ikke alt for lenge. Da er det bursdag feiring for Rune.

På lørdagen tok vi jollen til land og så en taxi inn til byen. Imens vi ventet på taxien kjøpte vi en svær Tiki av en lokal mann. Blir spennende å få den med hjem på flyet, men vi bare måtte ha den. Anledningen til at vi dro inn til byen var at vi ville overraske DreamTime for det var Cathrines bursdag og vi var litt redd vi ikke kommer til å se de igjen før neste år. Gjett om de ble glade J moro! Vi spiste godt og hadde mye å snakke om da vi ikke sett hverandre på over to uker. I restauranten vi var på var det live musikk. Et par som spilte harpe og gitar og sang. Det var helt nydelig musikk. På kvelden var vi i den spanske baren igjen og sen på Qovop men når vi kom hjem ble verden snudd på hode. Da hadde vi fått melding på satellitt telefonen. Helges Mimmi var død. Helge sa han hadde hatt det på følelsen, at noe var galt og nå ble vi helt knust begge to. Mimmi var og er et helt fantastisk menneske som alltid var snill og smilte. Helge og hun hadde et meget spesielt og sterkt bånd. Aldri før har vi følt oss så langt hjem ifra som da.

Det ble en ny tur for Helge inn til byen dagen der på for å prøve finne flybillett hjem men ikke noe hell. Vi bestemte oss for en rolig kveld og inviterte de andre over på film og hjemmelagd banankake. Vi brente lys og sendte tanker til Mimmi og alle der hjemme.

Neste morgen sto vi opp 05.45 for å seile ned til Ha’apai sammen med Canela og Qovop. Helge ropte på meg, -Hval! Da hadde vi en hval rett ved båten. På vei ned fikk vi en dorado og Canela en waho så på kvelden dro vi inn til land og lagde bål. Det var helt perfekt. Vi satt rundt elden, og bortsett fra skinnet fra bålet var det helt mørkt. Stjernehimmelen var fullendet og gutta spilte gitar. Fisken ble lagt på rist over kullet og sakte helt nydelig. En kveld som den kommer vi til å huske for alltid!!!

Neste dag tok vi på oss snorklingsutstyret og tok en lang deilig svømmetur. Korallene her er så fine, levende og fargerike og mange! Det var mange småfisk i alle salgs farger, men vannet var kaldt. Vi merker at vi nærmer oss New Zealand. Etterpå spiste vi lunsj av fisken fra BBQ dagen før, den var fortsatt deilig. Sammen med løk, paprika, tomat og majones og ris, mmmm! Men dagen var fortsatt ung så vi dro inn til stranden og satte opp ”nettet” vårt (et rep spent mellom et tre og båthaken) og målte opp en bane og spilte badminton og volleyball. Etter hvert kom Qovop og Canela og ble med. Gutta hadde fått noen fisk tidligere på dagen da de spearfiska og vi hadde kjøtt igjen fra byen så på kvelden ble det BBQ på Canela.

I dag dro Qovop og Canela. Etter å ha vært sammen med dem så lenge ble det utrolig tomt da de dro. Vi har hatt mange morsomme fester sammen og det er alltid liv og mye fart når de er med. Gøy! De skal til en øy mer sør, før de setter seil mot New Zealand, og vi drar inn til byen i dag for å sjekke inn (en uke for seint) og så ut av Tonga. Hvis vi ikke drar til den øya de er på i morra kommer vi ikke til å se de igjen før på Fiji neste år. Det blir gøy å dra tilbake til Fiji neste år for de fleste seilere drar rett til New Zealand fra Tonga og tar Fiji neste sesong. Så da møtes vi igjen.

Nå har vi satt seil og har bare 8nm til byen, håper på å se hval på veien!

Dette ble et langt reisebrev håper dere har kost dere med det? Skal prøve skrive mer ofte, har bare vært veldig mye som skjedd i det siste. Fire båter med unge mennesker sammen…da blir det lite tid til å skrive J

Nå kommer vi hjem snart, 26dager igjen før flyet går. Skal bli gøy å se dere alle igjen og bare tenk. Hvis vi har mye å snakke om med folk vi ikke sett på to uker, tenk hvordan det blir å komme hjem J