Delfinshow!

Bjerkås, Bård & Gry Enger
Sat 24 May 2014 12:10
Hei, hei alle sammen!!

Dag 25, 24. mai - Delfinshow

Aller først: Gratulerer med dagen Lotta!!!  Vi tenker masse på deg og jeg skal hilse så mye fra Bestefar å si at han håper du kommer på besøk i båten i sommer!!  Vi savner deg, vet du!!  Og gratulerer Gretha & Jarl, med 45 års-bryllupsdag! God tur til Kroatia og gled dere til å stige ombord i s/y Mikkel!!

Det er fremdeles stille og fint og vi har gått for motor med en super propell som virker og sviver rundt. (Bård har sett at det er litt tau igjen, bak propellen, men det tar vi ikke av før vi får en fin dag i havnen) Vi går med 1200 omdreininger og gjør i underkant av 5 knop. Det er mye motstrøm, til tider 1,5 knop, ellers hadde vi nok gjort mer enn 5 knop. I skrivende stund, kl. er 04:00 lokal tid ombord, har vi ca. 59 nautiske mil igjen. Det er omtrent fra Bergen til Skudeneshavn ;-). Vi kommer nok inn til kai - Horta - i ettermiddag. Åh, det skal bli deilig! Wi-Fi skal visstnok være godt utbygget på øyen, så det blir nok en sjangs til både Skype og Facetime i de nærmeste dagene!

Ellers hadde jeg på min nattevakt, et utrolig forrykende delfinshow!  Det var svarte natten, men det var ikke vanskelig å se hvordan delfinene danset rundt Morgengry og svømte om kapp med henne! Jeg kunne tydelig se hvordan fartsstripen i sjøen tegnet seg, så det var lett å følge de og vente spent på når de spratt opp av sjøen for å dale elegant ned igjen i en svalestup! Dette syntes de tydeligvis var veldig gøy og dessto nærmere de kom båten, dessto mer i lysskinnet fra laternene var de, og lettere for meg å se de! Så jeg vekket begeistret Bård klokken 24:00 og sa til han at det kom til å bli en kjempegøy vakt! Jeg skravlet i vei av begeistring, men jeg er slett ikke sikker på om han hørte halvparten en gang, for da var han søvnig altså! ;-) …. og det så jeg jo plutselig! ;-)  Jeg var jo så oppglødd at jeg sa til han at han trengte ikke hasteståopp, han kunne bruke den tiden han trengte til å våkne ;-)))

Dette innlegget blir nå det siste innlegget, på enn så lenge, her på denne bloggen. Nå blir det den andre bloggen, http://morgengryeventyr.blogspot.no som gjelder, så lenge vi er i havn på Horta. Vi kommer til å legge ut en del bilder vi har tatt på veien over fra disse 25 dagene, så litt mimring på blogspot-bloggen kommer det nok til å bli!

Neste gang denne bloggen: http://blog.mailasail.com/morgengry kommer til å bli brukt, blir på overfarten fra Horta til Gibraltar. Det blir en 8-10 dagers seilas ;-)) MEN akkurat det skal jeg gi beskjed om, når skjer. Nå skal vi i første omgang bare vaske og stelle båt, proviantere, være turister, kose oss sammen med de andre seilbåtvennene vi har fått på vår tur. Og vente på noen, som ligger bak oss i løypen, og ønske dem velkommen til kai!

Observasjoner:

• 1 øy!  Og jammen santen tror vi det er Faial, hvor vi skal til byen Horta. En av øyene i øyriket Azorene!

Utseilt distanse siste 24 timer: 118 nautiske mil.

Alt vel ombord!  Jeg synes å ane at stemningen er litt høyere i dag, enn ellers, om mulig ;-))