EU-standpunktet under press

Bjørn
Wed 24 Sep 2008 16:48
50:43.524N 1:35.955E

Det gikk ikke så greit å skaffe filtere, Det tok en ekstra dag å få dem bestilt og sendt. I mellomtiden hygger vi oss i Boulogne. Det er et lite fenomen som truer EU-standpunktet: Prisen og kvaliteten på mat er bare helt utrolig. Den er nesten ubegripelig at det var en gang hvor vi tygget skosåler og trodde det var biff. I går f. eks spiste vi nydelige, digre og møre koteletter  til € 5,- eller kr. 20 pr stk. Anstendig vin til € 3.-.  4 dieselfiltere og 20 liter olje €120,-.  Kjøttdeig og bacon som ikke skrumper til det halve i steikepanna osv.

Været er ikke helt bra så vi blir her i hverfall til i morgen, kanskje til fredag. Vi trekker litt pusten, vi har jo seilt forbi Belgia uten å være innom (Vi byttet ikke en gang gjesteflagg mellom Holland og Frankrike). Mellom stimen av ferger mellom Calais og Dover fikk vi et lite glimt (i kikkert) av det hvite klippene ved Dover. Det er er et eller annet med å ikke seile fra sin sjel.

Her kommer noen bilder av fiskerflåten i Boulogne, som ligger på den andre siden av kanalen hvor vi ligger. Vi ligger i en tidevannshavn. Dvs,. ved pontonger, så tidevannet er ikke noe problem.

Sett fra sør og som fortsetter mot nord.

Båtutstyrsbutikken er bedrøvelig. Det var nesten bare moderne klær og noen forkjølede sjakler. Samt en halvhjertet samling med kart.

Ellers bruker vi tiden til å studere strømkart. Det er tydelig at strømmen er en avgjørende faktor her i den engelske kanalen. Heldigvis har mitt elektroniske kartprogram en tidsmaskin, så jeg kan se hvordan strømmen vil endre seg fra det ene tidspunkt til det andre og legge opp kursen deretter. Dvs. at vi seiler klangs kysten i medstrøm. Når strømmen snur går vi rett vest til strømmen snur i gjen og setter kursen direkte mot målet når vi igjen har medstrøm. Strømmen er sterkest langs kysten og svakest midt i kanalen.

Vi har brukt ca. 400 liter diesel fra Helgoland og hit. Dvs.at vi bruker ca. 1 liter pr. NM. i 6 knop.. Vi må nok fylle i Brest for vi når ikke helt frem til Spania på det vi har tilbake i tankene.

Forøvrig har de noen genialt her i Boulogne. De har lagt store bjelker på tvers av en brygge, så man kan seile inn til brygga på høyvann. Når så tidevannet synker så vil båten stå tørt på bjelkene og man kan drive under-vannlinjen-vedlikehold på lavvann, mens båten er fortøyd i brygga. Man skal bare bli ferdig innen vannet igjen stiger.

Dessuten er det en brukbar internettforbindelse her. Det tok bare litt tid før jeg fant ut av det. man betaler en timepris, men nedtellingen stopper når man kobler seg fra. Dessuten har det vist seg at den tiden man har kjøpt er transportabel til de fleste større havner underveis.